HyperHybrid – blir en Tesla Model 3 bättre med bensindriven generator?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 sep 2021

Det går alltid att göra saker lite bättre och det är precis vad österrikiska Obrist Powertrain menar att de har gjort med en Tesla Model 3.

Om alla håller med om att det är en förbättring återstår att se då det innebär att de utrustat en Model 3 med en förbränningsmotor som laddar batteriet.

Konceptet kallas ”Hyper Hybrid” och bygger på idén om att kombinera bensinens högre energitäthet med elmotorns effektivitet. Redan förra året visade Obrist upp en prototyp på sitt koncept som de nu säger sig ha förfinat och visade upp på bilmässan IAA.

Som exempel har de byggt om en Tesla Model 3. Bilen ska bli mer effektiv genom ett lättare och mindre batteri på 17,3 kWh som väger endast 98 kilo. Upp till 60 km/h kör bilen som vanligt med ström från batteriet. Men trycker du på gasen startar förbränningsmotorn som kallas ZVG för ”Zero Vibration Generator” som kan ladda batteriet med 45 kW.

Tack vare det ska den tysta och vibrationsfria körupplevelsen hos en elbil behållas trots att batteriet laddas av en bensinmotor vid högre hastigheter.

Räckvidden med enbart batteridrift uppger Obrist till 96 kilometer. Men sjunker batteriets kapacitet till under 50 procent sätter generatorn igång att ladda även vid hastigheter under 60 km/h.

Tanken är att motorn ska tankas med syntetisk metanol som de kallar ”e-metanol”. Om det framställs med grön el ska utsläppen av koldioxid vid körningen enligt Obrist bli ett nollsummespel ­– eller ännu bättre.

För produktionen av e-metanol har Obrist redan storslagna planer som de kallar ”The Modern Forest”. Med enorma anläggningar med solcellspaneler på varma platser ska vätgas tas fram genom elektrolys och sedan omvandlas till metan med koldioxid ur luften. Obrist menar att det då endast behövs 12 kWh el för att producera 1 kilo metanol med hjälp av 2 kilo vatten och koldioxid ur luften.

Enligt företagets egna beräkningar ska det då till och med vara möjligt uppnå en negativ koldioxidbalans genom att det tas upp mer koldioxid ur luften vid framställningen av e-metanol än vad som släpps ut vid körning.

Beräkning kanske stämmer i teorin, men frågan är om vätgasen som framställs snarare borde användas för att ställa om energikrävande industrier från att elda med kol?

Obrist menar i alla fall att metan är en bättre lösningen då den är enklare att transportera.

Företaget vill nu erbjuda sin Hyper Hybrid-teknik till biltillverkare för att göra det möjligt att använda mindre batterier i framtida elbilar och därmed sänka kostnaderna.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!