/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FHyundai-Insteriod03.jpg)
Hyundai Insteroid – racingbil med inspiration från tv-spel
Carl Undéhn
1 apr 2025
Det skulle kunna tas för ett aprilskämt, men just idag – den första april – presenterar sin nya showbil Insteroid. Häromveckan fick vi se några teaserbilder som avslöjade att de försett småbilen Inster med en rejäl bakspoiler och breddade hjulhus. Nu visas hela bilen på bilder där det är tydligt att Hyundai har satsat allt de kan. De utlovade tv-spelsinspirerade detaljerna finns det gott om tillsammans med det mesta du kan tänka dig från det mest extrema i racingvärlden.
Resultatet påminner en hel del om Renault 5 Turbo 3E, som först prenterades som en showbil men nu är bekräftad för tillverkning i en begränsad upplaga på 1.980 exemplar. Om även Hyundai Insteroid till slut blir en serieprodukt återstår att se, för tillfället ser det inte ut som det.

Vanliga Inster mäter endast 1,61 meter på bredden. Det har nu utökats med de kantiga hjulhusen med stora luftintag som gör Insteroid hela 43 centimeter bredare. Även på längden har bilen vuxit med rejäl frontspoiler och difussor baktill som som gör att Insteroid är 4,19 meter lång, jämfört med 3,85 för Inster. De sportiga tilläggen för att förbättra aerodynamiken har även fått inslag av orange färg, som även hittas på fälgarna på bakhjulen.
Vanliga Inster erbjuds med som mest 115 hästkrafter. Om det sportiga utseendet hos Insteroid även vägs upp av en sportig drivlina avslöjas inte. Hyundai meddelar endast att det finns ett Drift Mode för att kunna sladda runt på banan (vi antar att det är främst bankörning som Insteroid är framtagen för) samt syntetiska motorljud. Konstruktionen med en rörram ska sänka vikten, så kanske behövs det ändå inte så värst många hästkrafter för att ändå göra Insteroid till en pigg skapelse på vägen.

– Det handlar inte bara om hur den ser ut, utan också om hur den låter och hur den får dig att känna dig. Från det djärva visuella språket till den omslutande ljudupplevelsen är det ett koncept som inbjuder alla att drömma lite högre och le lite längre, säger Simon Loasby som är chef för Hyundai Design Center.
Insidan av Insteroid är om möjligt ännu mer extrem. Interiören är avskalad och en blanding av industridesign och sportbil. Ingenting känns igen från vanliga Inster och instrumentbrädan är ersatt av en rörformad och perforerad skapelse utmed hela vindrutan. Ratten är minimalistisk och bredvid finns en stor handbroms.
Hyundai Insteroid kommer visas upp under Seoul Mobility Show som öppnar nu på torsdag, 3 april.