Hyundai och Kia mångmiljardsatsar
Patrick Ekstrand
12 dec 2018
Hyundai Motor Group presenterade på tisdagen en ny satsning på nästa generations elbilar. Fram till 2030 ska koncernen, där både Hyundai och Kia ingår, investera 7,6 biljoner won, motsvarande mer än 60 miljarder kronor.
Den gigantiska summan ska inte användas för att utveckla elbilsbatterier med fast elektrolyt – inte heller nästa generations litiumjonbatterier. Satsningen handlar om bränslecellsfordon, alltså elbilar där energin lagras i vätgas.
Beskedet bekräftar landets ambition att bli världsledande inom vätgasteknik. Så sent som i somras talades det om en nationell satsning på i storleksordningen 20 miljarder kronor – nu tänker alltså en enda fordonskoncern satsa tre gånger så mycket.
Den senaste mångmiljardsatsningen väntas skapa fler än 50 000 nya arbetstillfällen och målet är en produktionskapacitet på 700 000 bränslecellsenheter per år från och med 2030. ”Bara” 500 000 kommer att sitta i bilar. Fartyg, gaffeltruckar och drönare nämns också i ett pressmeddelande.
– Vi avser att expandera även utanför personbilssektorn för att spela en avgörande roll i världens omställning till ren energi. Detta genom att bidra till att göra vätgas till en praktiskt användbar energikälla, säger Hyundai Motor Groups ställföreträdande styrelseordförande Euisun Chung.
Tillkännagivandet gjordes samma dag som ett dotterbolag till Hyundai satte första spadtaget för vad som ska bli deras andra produktionsanläggning för bränslecellsstackar. När den står färdig 2022 ska de båda anläggningarna tillsammans producera 40 000 bränslecellssystem per år. I dag är årskapaciteten 3 000 enheter.
Sydkorea miljardsatsar i vätgasteknik
Elbilen provkör Hyundais vätgasbil
Nikola bygger lastbil för Europamarknaden – 1 200 kilometers räckvidd på vätgas