TIGER Concept in Forest_Foto_KiaHuyndai

Hyundai och Kia visar batteridrivet robotfordon för svår terräng

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 feb 2021

Hyundai och Kia samarbetar inte bara med utvecklingen av nya bilar. En del av de båda koreanska tillverkarnas plan för de kommande åren innefattar även en satsning på nyttofordon av olika slag. Och där verkar deras utvecklingsavdelning inte ha några tyglar för vad som kan tas fram.

Nu visar de upp ett gemensamt fyrbent ”fordon” som döpts till TIGER X-1, eller ”Transforming Intelligent Ground Excursion Robot”.

Det handlar om en Ultimate Mobility Vehicle och är en vidareutveckling av den liknande prototypen Elevate som presenterades 2019. I det fallet handlade det om en robotliknande terrängbil för persontransporter, men TIGER X-1 är istället en obemannad och självkörande (eller gående) farkost byggd för att transportera last i svårtillgänglig terräng.

TIGER Concept in Cave_Foto_KiaHuyndai

I båda fallen handlar det om produkter som vi annars främst förknippar med expeditioner till månen eller Mars.

Roboten har tagits fram av Huyndais New Horizon Studio i Kalifornien som har specialiserat sig på utveckling av teknik för framkomlighet där vanliga fordon sällan har en chans.

– Vi tittar ständigt på sätt att ompröva fordonsdesign och utvecklas för att omdefiniera framtiden för transport och mobilitet, säger John Suh från New Horizon Studio.

Med vad som beskrivs som ett avancerat ben- och hjulsystem tillsammans med ”en mängd” sensorer för att läsa av omgivningen ska TIGER X-1 kunna ta sig fram även i mycket svår terräng.

Konstruktionen bygger också på en modulär plattform och ska även vara kompatibel med och kunna lastas av obemannade flygande farkoster, så kallade UAV.

TIGER in Shop_Foto_KiaHuyndai

De fyra benförsedda hjulen gör att lastutrymmet alltid hålls upprätt för att även kunna transportera mer känslig last. Den har naturligtvis fyrhjulsdrift och kan både rulla på hjulen eller använda de fyra benen för att gå ifall den kör fast.

TIGER X-1 är batteridriven, men det sägs ingenting om batteriets storlek eller räckvidd. Däremot att den kan komma att utrustas med solpaneler eller en liten bensinmotor som räckviddsförlängare.

Hyundai och Kia säger att den är tänkt att användas vid forskningsresor eller i nödsituationer. Men de nämner också uppdrag i rymden eller varutransporter som en möjlighet. Kanske något som kan vara smidigt för att leverera paket i obygden i takt med att internethandeln ökar allt mer.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!