Hyundai presenterar en större Kona med ny design

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 dec 2022

Med Kona har Hyundai länge haft en populär elbil. Men modellen har blivit lite frånåkt av Ioniq 5 med både mer utrymmen och mer modern teknik. Ändå har Kona med 785 exemplar registrerats sju gånger mer än den nyare Ioniq 5 hittills i år.

Och Hyundai ger inte upp sin Kona som nu kommer i en uppdaterad version. Och den här gången är det en uppdatering värd namnet med en hel del nyheter.

Skillnaderna märks vid första ögonkastet med en omarbetad kaross och mer modern design. En design som också i första hand ska vara framtagen för den eldrivna versionen av Kona. För precis som innan kommer Kona med eldrift, en hybriddrivlina, bensinmotor och den sportigare N-versionen.

Både fram och bak hittas nu en Ijusslinga som hos den eldrivna versionen är i form av pixlade strålkastare som känns igen från Ioniq 5. Eldrivna Kona får också en del speciella designelement, som luftintagsgrill, stötfångare bak med pixlade grafikdetaljer och 19-tumsfälgar som också de kommer med pixlar grafik.

Kona med eldrift går också att få med svarta sidospeglar och svart tak.

Den släta fronten ska bidra till aerodynamisk prestanda, men Hyundai nämner inte om luftmotståndet har minskat jämfört med den tidigare versionen.

Kona växer också med 150 millimeter på längden för att nu vara 4,36 meter lång och 25 millimeter bredden. Med det ökas också axelavståndet med 60 millimeter som ska ge bättre innerutrymmen än tidigare. Precis som hos den större Ioniq 5 vill Hyundai nu även att Kona ska bjuda på “vardagsrumslika utrymmen”.

Även den ökade bredden vill Hyundai understryka på insidan med en lång och rakt dragen instrumentpanel. Utmed den hittas två skärmar på 12,3 tum och nedanför dem finns nu mer plats i mittkonsolen när växelväljaren har flyttat upp till ratten.

Om Hyundai även bjuder på några tekniska nyheter som större batteri under den omarbetade designen framgår inte. Dsgens Kona har ett batteri på 64 kWh som ger en räckvidd på upp till 48,4 mil, enligt WLTP. Förmodligen kommer nya Kona dela teknik med senaste versionen av Kia Niro, som har ett batteri på 64,8 kWh vilket hos Kia Niro ger en räckvidd på 46 mil.

Hyundai säger heller ingte om uppdateringen innebär en prisförändring jämfört med nuvarande Kona och när den väntas komma till Sverige.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: