Hyundai startar ny avdelning med fokus på digitala tjänster

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 maj 2024

Att mjukvara spelar en allt viktigare roll för både för upplevelsen och som köpargument för en bil råder det ingen tvekan om. Och det kommer knappast att minska i framtiden. För att möta det har Hyundai skapat den nya divisionen Hyundai Connected Mobility.

Den är baserad vid tillverkarens europeiska kontor utanför Frankfurt och ska utveckla digitala och uppkopplade tjänster för europeiska kunder. Grunden är den uppkopplade tjänsten och appen Bluelink som nu ska tas vidare till en ny nivå. Med det kommer den också delas upp i tre olika versioner, med en basversion som är gratis.

De exakta detaljerna är ännu oklara, men basversionen Bluelink Lite ska rymma grundläggande funktioner som navigering, möjligheten att förvärma batteriet och kunna låsa upp bilen. Bluelink Plus ska kosta 2,99 euro i månaden på den europeiska marknaden erbjuder fler uppkopplade tjänster för bland annat bättre navigering. Enligt Hyundai då på samma nivå som med Google Maps. Bluelink Pro kostar 9,99 euro i månaden och kommer med mer data för bland annat streamingtjänster.

Hyundai Connected Mobility beskriver sitt arbete som ”laserfokuserat” på att ta fram digitala tjänster som väntas i framtiden.

– Det handlar om att göra resorna smidigare. Till exempel, slår jag in en destination i navigeringen ska jag kunna få förslag på parkeringsplats och kunna betala för den direkt i bilen, säger Marcus Wells som leder arbetet hos Hyundai Connected Mobility.

Även ”on demand-tjänster”, alltså möjligheten att kunna ladda ned funktioner och andra saker mot betalning är något som vi kommer kunna se mer av hos Hyundais modeller i framtiden.

Till divisionens arbete hör också ”urban mobility”, alltså olika delningstjänster av bilar. För det finns redan tjänsten MOCEAN, där det nu ska gå att få tillgång till en bil med mindre pappersarbete än hos konkurrenterna.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!