Hyundais eldrivna N-modeller får fejkade växlar och motorljud

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 dec 2022

Hyundais prestandadivision med N-modeller håller på att ställa om till eldrift. Redan tidigare i år visades koncepten RN22e, baserat på kommande Ioniq 6, samt vätgashybriden N Vision 74 upp.

Hos RN22e har effekten skruvats upp till 585 hästkrafter. Det är samma som effekt som hos Kias toppmodell EV6 GT och betydligt mer än de 321 hästkrafter om den fyrhjulsdrivna toppversionen av Ioniq 6 erbjuder.

Exakt när de första eldrivna N-modellerna kommer har inte meddelats. Men först ut uppges bli en sportigare version av elsuven Ioniq 5 och nu får vi veta lite mer om vad Hyundai har för planer.

Ioniq 5 i N-version

Bland annat att den kan få paddlar på ratten för att “växla”, syntetiskt motorljud och konstgjorda vibrationer i ratten. Allt för att öka körkänslan och ge illusionen av en förbränningsmotor som körs på högoktanisk bensin.

Växlarna kallas Virtual Grin Shift och är som namnet antyder fejk. Några växlar har bilen inte, däremot uppges N-versionen av Ioniq 5 precis som Kia EV6 GT få ett drift mode för att kunna sladda runt – helst inte på allmän väg.

Hyundai avslöjar också lite mer om konceptet N Vision 74, som är en bakhjulsdriven vätgashybrid som bjuder på 500 hästkrafter.

N Vision 74

Den har ett batteri på 62,4 kWh samt en vätgastank som rymmer 4,2 kilo där bränslecellen agerar räckviddsförlängare. Den totala räckvidden anges till 60 mil.

Enligt berättelsen som nu läggs fram hittade Hyundais designavdelning skisser från 1977 som var en vidareutveckling av konceptet Pony Coupé med målet att sätta bilen i produktion. Det ska också ha kommit fram att Hyundais grundare Chung Ju-yung menade allvar med att lansera en sportbil baserad på konceptet – något som Hyundai ska ha använt som inspiration i arbetet med N Vision 74.

Bilen ska både bygga vidare på arvet från konceptbilen och visa hur Hyundai tänker sig framtidens prestandabilar. Karossens linjer andas sportigt 70-tal och om tankarna går till ikoniska DeLorean DMC-12 är det ingen slump.

Även det är en bil designad av Giorgetto Giugiaro, liksom andra klassiska prestandabilar som BMW M1 och Lotus Esprit, men även första generationen Volkwagen Golf och delar av Saab 9000.

I videon nedan berättar Hyundai lite mer om arbetet med N-modellerna.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!