ID. Aero – ”superaerodynamisk” och räckvidd på 70 mil
Carl Undéhn
17 mar 2022
Under Volkswagens årliga presskonferens bjöd koncernen både på återblickar av verksamheten förra året och planer inför framtiden.
Under 2021 levererade Volkswagenkoncernen, där bland annat Porsche, Audi, Skoda och Seat ingår, totalt 450 000 elbilar. Det är nästan en fördubbling mot året innan och var fjärde såld elbil i Europa kom från något av koncernens märken.
Den snabba ökningen av sålda elbilar gör att koncernen räknar med elbilsförsäljningen snabbare än väntat blir lika lönsa som försäljningen av fossilbilar.
Chefen för märket Volkswagen, Ralf Brandstätter, bjöd också på lite mer information om de två kommande elbilarna Aero B och Trinity.
Aero B, som bygger på konceptet ID. Vizzion från 2018, ska lanseras 2023 och beskrivs som ett eldrivet alternativ till Passat. När det nu visades en ny skiss på konceptet har bilen också fått ännu ett namn: ID. Aero.
– Med konceptbilen ID. Aero kommer vi i mitten av april i Peking ge en förhandsvisning av nästa medlem av ID-familjen.En bil med en superaerodynamisk design, en räckvidd på cirka 700 kilometer, ett oöverträffat stort innerutrymme och en förstklassig interiör, sa Ralf Brandstätter.
ID Aero uppges även lanseras som en kombi och ska börja levereras till kund i Kina från mitten av 2023. Om den även ska tillverkas där och när den är tänkt att lanseras i Europa är ännu oklart.
Fram till 2026 ska minst en ny eldriven modell lanseras. 2026 börjar även tillverkningen av flaggskeppsmodellen Trinity i den nya elbilsfabriken som ska byggas hemma i Wolfsburg. En ny skiss visades även av Trinity som på bilden har en kort motorhuv med en form som för tankarna till en klassiska Folkabubbla.
Med Trinity vill Volkswagen ta ett stort tekniskt steg framåt, både vad gäller bilen i sig och själva tillverkningen som ska bli snabbare och mer effektiv.
Trinity ska erbjuda nivå 4 av självkörning, precis som ID. Aero få en räckvidd på 70 mil och kunna ladda snabbare än dagens elbilar från Volkswagen.
Ralf Brandstätter nämnde också att planen för att lansera en mindre elbil med ett pris på omkring 200 000 kronor år 2025 står fast. Den ska baseras på konceptet ID.Life och rikta sig till en yngre målgrupp köpare.