ID.Buzz lanseras med 204 hästkrafter och batteripaket på 77 kWh
Carl Undéhn
21 feb 2022
Den 9:e mars är det till slut dags för Volkswagen att presentera ID.Buzz. Den eldrivna minibussen har fått mycket uppmärksamhet ända sedan ett retrodoftande koncept med tydlig inspiration av klassiska VW T2 visades upp för fem år sedan.
Elbilen har redan provkört och våra intryck kan ni läsa om i nästa nummer och snart här på webben. Ännu visas bussen endast i sin färglada maskering, men inför premiären släpper Volkswagen nu lite mer teknisk information kring ID.Buzz.
Att den kommer erbjudas i flera olika versioner har varit känt sedan tidigare. Nu får vi veta att lanseringsversionen får 204, blir bakhjulsdriven genom en integrerad elmotor på bakaxeln och får ett batteripaket på 77 kWh. Det är specifikationer som känns igen från modellerna ID.4 och ID.5, som precis som ID.Buzz byggs på Volkswagens elbilsplattform MEB. Vridmoment är 320 Nm direkt från stillastående och därmed något högre än hos de jämförbara versionerna Pro Performance av ID.4 och ID.5 som har 310 Nm.
Tack vare bakhjulsdrift har den 4,7 meter långa bussen en vändradie på 11 meter. Räckvidden avslöjas inte och räkna inte med att vara snabbast på Autobahn då toppfarten är begränsad till 145 km/h.
Ur en praktisk synvinkel – och den är ju avgörande för den här typen av modell – är så klart innerutrymmena det mest intressanta. ID.Buzz är något kortare än den aktuella versionen av Volkswagens fossildrivna buss T6.1. Volkswagen lovar ändå jämförbart med plats på insidan hos ID.Buzz, delvis förmodligen för att den eldrivna bussen är åtta centimeter bredare.
I personbilsversionen finns plats för fem personer och bagaget rymmer då 1 121 liter. ID.Buzz Cargo i transportbilsutförande kan tre personer sitta fram och lasta upp till 3,9 kubikmeter bakom sig.
Nästa år ska också en förlängd version lansera och 2025 campingversionen ID.California.
ID.Buzz kommer ha Volkswagens senaste mjukvara direkt från fabrik med funktionerna Plug & Charge och möjlighet till tvåvägsladdning. Plug & Charge gör att bilen kan kommunicera direkt med laddstolpen. Då behövs inget kort för att ladda och betalningen sker genom laddtjänsten We Charge.
Nyligen meddelade Volkswagenchefen Herbert Diess att det kommer en större uppdatering till ID-modellerna i sommar med Plug & Charge samt tvåvägsladdning för alla bilar med ett batteripaket på 77 kWh.
ID.Buzz får också Car2X som gör att den kan kommunicera och få trafikvarningar från andra bilar samma parkeringsfunktion som hos ID.5 där det går att lära bilen hur den ska parkera på en viss plats.
Tillverkningen drar i gång i sommar och lansering är planerad till hösten. Priset har ännu inte avslöjats.