ID.Life – billig och hållbart tillverkad elbil för unga kunder

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 sep 2021

Flera undersökningar visar på att en egen bil inte längre har samma prioritet för unga som den haft förr. För att locka den svårflirtade yngre generationen att köpa – eller kanske snarare abonnera – en Volkswagen har den tyska tillverkaren tagit fram ett koncept på en stadsbil som ska möta ungas behov.

ID Life visar hur Volkswagen tänker sig den kompakta elbilen som de tänker lansera 2025 till ett pris på 20 000 Euro, omkring 200 000 kronor.

Det låga priset ska enligt Volkswagenchefen Ralf Brandstätter göra elbilar mer tillgängliga även för unga kunder.

– Vi har varit konsekventa med att anpassa ID. Life till en ung målgrupp. Vi tror att bilen i framtiden kommer bli en ännu starkare markör för ens livsstil. För framtidens kunder handlar det inte om rörlighet utan mycket mer om vad man kan uppleva med bilen, säger Ralf Brandstätter och menar att ID.Life är Volkswagens svar på just det.

Filmkväll i bilen

Interiören ska därför kunna användas för att både spela tv-spel eller kolla på film genom en inbyggd spelkonsol (oklart vilken eller om Volkswagen planerar en egen tjänst) och en projektor. Sätena kan då fällas till en liggsoffa och i instrumentpanelen finns en duk som kan hissas upp över vindrutan för att projicera spelen eller filmen på.

Skulle du behöva koppla in mer underhållning finns även ett 230-voltsuttag.

Men det går så klart också att köra med bilen, som likt övriga modeller inom ID-familjen är konstruerad på Volkwagenkoncernens MEB-plattform.

Till skillnad från övriga modeller kommer ID.Life däremot med framhjulsdrift.

– Det är den mest skalbara arkitekturen i branschen. Vi har bara börjat visa på potentialen hos MEB. Prestanda, laddningskapacitet och räckvidd kommer att fortsätta att förbättras med programuppdateringar och varje ny modell, säger Volkswagen utvecklingschef Thomas Ulbrich.

Tillverkad av naturliga och återvunna material

Motorn har 234 hästkrafter och bilen ska klara 0-100 på 6,9 sekunder. Batteriet är på 57 kWh och räckvidden uppges vara omkring 40 mil enligt WLTP. Jämfört med Dacia Spring, som med ett pris på omkring 200 000 kronor är Europas billigaste elbil, är det en nästan dubbelt så lång räckvidd.

Vid tillverkningen av ID.Life har Volkswagen som mål att minska utsläpp och svinn genom att förlita sig på naturliga och återvunna material. I karossens lack används sågspån som färgämne och inredningen utgörs av bland annat trä och återvunna PET-flaskor.

Förrmiljön är minimalistiska med en avkapad ratt, en så kallad ”yoke”, som vi känner igen från uppdaterade modellen av Tesla Model S. Ratten ser ut att vara utrustad med touchknappar och bakom den hittas ingen skärm för instrumentering. Om det istället är löst med enbart en head up-display framgår inte.

Motorhuven ser inte ut att kunna öppnas, men allra längst fram hittas en mindre lucka och under den en liten frunk för laddkablarna.

Det har länge ryktats om mindre och billigare elbilar från Volkswagenkoncernen som ska baseras på en modifierad version av MEB-plattformen.

Det har länge varit klart att det ska komma mindre och billigare elbilar från Volkswagenkoncernen som baseras på en modifierad version av MEB-plattformen. I somras kom uppgifter att den första modellen av koncernens så kallade ”Small EV” blir Elroc från Skoda.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!