Nya utsläppsregler – ljuger bilindustrin om risk för miljardböter?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 dec 2024

De senaste månaderna har bilbranschen diskuterat de nya utsläppsreglerna för person- och transportbilar som börjar gälla inom EU från nästa år. För personbilar gäller då att genomsnittet för utsläppen från alla bilar en tillverkare säljer sänks från dagens 116 till 93,6 gram koldioxid per kilometer. För varje gram som överskrider det måste tillverkaren betala omkring 1.000 kronor per såld bil.

Kort innan de nya reglerna börjar gälla har röster höjts för att skjuta upp eller helt slopa skärpningen. Luca de Meo, som både är ordförande för biltillverkarnas intresseorganisation ACEA och chef för Renault, varnade tidigare i år för att de nya reglerna kan innebära att biltillverkarna tvingas betala böter på upp till 15 miljarder euro. Liknande uppgifter ska finnas i en rapport som uppges cirkulera bland EU-parlamentariker och användas som argument för att skjuta på reglerna om skärpta utsläppskrav.

Men en ny rapport från lobbyorganisationen Transport & Environment visar att det är ett argument som inte är förankrat i verkligheten. Orsaken uppges vara att beräkningen som kommer fram till risken för 15 miljarder i böter baseras på hur bilförsäljningen såg ut under 2024. Ett år då de mindre och billigare modellerna som väntas driva på försäljningen av elbilar ännu inte kommit ut på marknaden.

”Att använda data från 2024 års bilförsäljning för att beräkna 2025 års straffavgift är som att bedöma en idrottares prestation i ett mästerskap baserat på deras träningspass året innan. Idrottaren sparar sin bästa insats till det faktiska evenemanget, precis som biltillverkare strategiskt anpassar försäljning och efterlevnadsåtgärder för att uppfylla lagstadgade tidsfrister”, skriver Transport & Environment.

Sammanfattningsvis kommer organisationen fram till att beräkningen med siffror från 2024 inte är representativ för hur marknaden kommer se ut under nästa år. Transport & Environment kommer i stället fram till att biltillverkarna knappast kommer behöver betala några böter alls. Och även i ett värsta fall kommer de som mest uppgå till en miljard euro.

”Det är djupt oroande att kritiska debatter om framtiden för en av EU:s viktigaste klimatregleringar drivs av så bristfälliga argument”, skriver Transport & Environment.

Organisationen trycker också på det faktum att biltillverkarna har vetat om beslutet om skärpningen av utsläppsregler sedan 2017 och med det haft gott om tid att förbereda sig. Bland annat Stellantiskoncernens tidigare chef Carlos Tavares har bland annat sagt att de gjort just det och inte behöver oroa sig för böter.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!