Elbilen logo Meny

Intresse för bränslecells tillämpningar runt om världen

Intresset för praktiska tillämpningar av bränsleceller verkar ha nått nya höjder. I Nordamerika, Europa och Asien jobbar nu flera stora aktörer hårt för att implementera klimatsmarta transport alternativ.

I USA och Japan leder Toyota utvecklingen av tunga bränslecellstransportfordon. I Japan har Toyota kommit överens Seven Eleven, FamilyMart och Lawson att testa vätgasdriven leverans. Toyota skriver även i ett pressmeddelande att de utvecklat en ny lastbilsprototyp. Lastbilen kommer att drivas av samma bränslecellssystem som Toyotas 2021-modell Mirai. Lastbilen kommer att ha en kompakt bränslecell bakom lastbilshytten samt ett litiumjonbatteri för att släta ut energiöverföringen till elmotorerna. Allt som allt kommer system att ge en räckvidd strax under 500 km med maxvikt på 36 ton.

I Europa har ny allians under namnet H2Accelerate (H2A) formats med parterna– Daimler Truck (Mercedes moderföretag), Iveco, OMV, Shell och Volvo Group. Målet med alliansen är att accelerera framfarten av vätgasdrivna lastbilar i Europa. Daimler Trucks visade tidigare i år upp en prototyp med över 1 000 kilometers räckvidd som är planerad för att testas 2023. Volvo Trucks och Daimler Trucks ingick även tidigare i år in i ett samarbete för att tillsammans utveckla bränslecellssystem för tunga fordon då Volvo Trucks köpte en andel i samarbetet värdet omkring 6.6 miljarder kronor, skriver Electrive. 

H2Accelerate menar på den grundläggande tanken bakom samarbetet är att genom nära arbete med beslutsfattare och tillsynsmyndigheter skapa en gynnsam miljö för bränslecell transporter inom en snar framtid. Något som Europa än så länge ligger bakom både Sydkorea och Japan, där tillhörande infrastruktur redan byggts.

I Danmark utvecklas nu även en bränslecells färja som är planerad att gå mellan Köpenhamn-Fredrikshavn-Oslo. Dessutom testas nu den senaste modellen av det vätgasdrivna flygplanet, Hy4, i Stuttgart. Professor Josef Kallo från Ulms Universitet i Tyskland, som leder utvecklingen, menar på att inom tio år kommer bränslecell flygplan ha en räckvidd på omkring 2 000 kilmeter med omkring 40 passagerare, skriver Electrive.

Problemet som har varit länge med vätgasteknologin är dels den stora plats bränslecellerna tar i förhållande till fossila bränslen samt den icke existerande infrastrukturen för påfyllning och tankning.

Sigvard Dackevall

Sigvard Dackevall

PUBLICERAD: 2020-12-18