Japan visar upp sin vätgasstrategi under OS

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 jul 2021

Idag inleds de olympiska spelen i Tokyo och förseningen på ett år är inte det enda som är annorlunda den här gången. Coronapandemin kastar sin skugga över det mesta, men Japan vill ändå använda spelen till att lyfta fram sin satsning på vätgas.

Att den olympiska facklan brinner med vätgas är kanske främst en symbolisk gest. Då vätgas brinner färglöst måste däremot ett färgämne tillsättas för att lågan ska få den rätta gula färgen.

Runt om i Tokyo och Japan passar värdlandet på att visa upp hur vätgas kan användas i en utsläppsfri framtid.

Enligt Japans nationella vätgastrategi, som togs fram redan 2017 och alltså flera år före den svenska och andra europeiska länder, ska det finnas 800 000 vätgasfordon på landets vägar år 2030.

Ännu dominerar bilar med förbränningsmotorer även i Japan. Men under spelen skjutsas idrottare bland annat runt i 500 exemplar av Toyotas vätgasbil Mirai samt bussen Sora som även den har bränsleceller. Den olympiska byn med plats för 11 000 personer har utformats som en ministad där vätgas används för att generera el, värme och varmvatten.

Det handlar om så kallad grön vätgas och energin för att tillverka den kommer från tre nya solcellsparker i Tokyo, Nagoya och Fukushima. Då den sistnämnda staden främst är känd för kärnkraftolyckan efter följderna av en jordbävning och tsunami där år 2011 har placeringen ett viktigt symbolvärde för framtidens energiförsörjning.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!