Kaxiga löften från Polestar när biltillverkare visar elbilar under Super Bowl
Carl Undéhn
14 feb 2022
Natten till idag var det dags för Super Bowl, finalen i amerikansk fotboll. Det innebär också enorma satsningar på reklamfilmer. Genomsnittspriset för en reklam låg i år på 6,5 miljoner dollar för 30 sekunder. Och under årets upplaga var det tydligt att tillverkarna öppnade plånboken för att visa sina satsningar på eldrift.
I en reklam för den eldrivna pickupen Chevrolet Silverado presenterade General Motors en ny tolkning av introt till serien Sopranos. Istället för Tony Soprano i sin Chevrolet Suburban är nu dottern Meadow Soprano som kör från till New Jersey i en eldriven Silverado.
Silverado fanns även med i ytterligare en reklam från General Motors där den fick sällskap av den eldrivna jättebilen Hummer EV samt några namnlösa koncept. I filmen lovade General Motors också lansera 30 elbilar till år 2030.
I den andra filmen får vi se Dr Evil, Mike Meyers karaktär från satiren på James Bond-filmerna om Austin Powers. Med klimatförändringarna som det största hotet mot världen har Dr Evil fått se sig reducerad till en andra plats. För att ändra på det måste Dr Evil lösa klimathotet – med hjälp av General Motors elbilsplattform Ultium.
Från BMW fick vi se Arnold Schwarzenegger som en pensionerad Zeus och Salma Hayek som Hera i reklam för BMW iX. För att liva upp Zeus tråkiga vardag där alla i som pensionär skaffar Hera den eldrivna suven.
Kia gjorde reklam för EV6 i en film där en robothund blir så förälskad i tillverkarens elsuv att den springer efter bilen ända till dess hundens batterier tar slut. Poängen är att visa att EV6 har tvåvägsladdning alltså kan dela med sig av el och ladda upp hunden.
Nissan bjöd på en actionspäckad film där den kommande elsuven Ariya fick spela en biroll. I stället kör och flyger Eugene Levy omkring bland explosioner i (bensindrivna) sportbilen Nissan Z. Endast i slutet kliver skådespelerskan Brie Larson in i Nissan Ariya och det nämns aldrig att det handlar om en eldriven bil.
Kaxigast var Polestar som tog sig an andra tillverkare och även årets andra reklamfilmer genom spela på att vara ett nytt märke och inleda reklamen med en mängd löften. Bland annat att Polestar inte har någon dieselgate i bagaget, men inte heller några kändisar, supermodeller – eller små hundar. Som en känga till Teslas chef Elon Musk och hans satsningar på rymden lovades heller inga planer på att erövra planeten Mars.