/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FKia-EV4-tester01.jpg)
Kia långkör och hårdtestar nya EV4 på Nürburgring
Carl Undéhn
30 jul 2025
Kia senaste elbil EV4 kommer med två olika karossformer som både sedan och halvkombi. Vi kollade in båda tidigare i år och vad vi tyckte om dem kan ni läsa om här. De svenska priserna har ännu inte presenterats, men nere på kontinenten kostar den från 37.600 euro, vilket motsvarar 420.000 kronor.
Inför kundleveranserna som väntas dra igång senare i år genomgår Kia EV4 nu hårda tester. Bland annat har bilen körts 110.000 kilometer utmed vägar i Europa. Kia tog också EV4 till den klassiska tävlingsbanan Nürburgring för uthållighetstester av hela bilens system. Där kördes EV4 1.000 mil och enligt Kia pressades bilen till 95 procent av sin kapacitet. Under testet vid Nürburgring snabbladdares också bilen upprepade gånger mellan varven, med gott resultat vad gäller laddprestanda.
Efter långköringen runt kontinenten och testerna på Nürburgring hade bilens batteri kvar en kapacitet (State of Health) på 95 procent, meddelar Kia.
– För att kunna erbjuda våra kunder en pålitlig elbil som fungerar i vardagen var vi tvungna att validera EV4:ans hållbarhet både i verkliga och extrema miljöer. Med de rigorösa testerna – från isiga vägar till racerbanor – är vi övertygade om att EV4 kommer att leverera pålitlig prestanda långt bortom vardagens behov, säger Stephan Hoferer som är chef för hållbarhetsutveckling hos Hyundai Motor Europe (där Kia ingår).
Kia EV4 Fastback är med en längd på 4,73 meter 30 centimeter längre än halvkombiversionen. Det gör också att bagaget rymmer mer, 490 liter jämfört med 435 liter i den kortare halvkombin. Tekniken är däremot samma under de båda olika karossformen. På framaxeln hittas en elmotor med en effekt på 150 kW och 0.100 km/h går på 7,4 sekunder. Det går att välja mellan ett batteri på 58,3 kWh för 43 mils räckvidd, eller ett större batteri på 81,4 kWh som ger Kia EV4 Fastback en räckvidd på 63,3 mil.
Till skillnad från Kia EV6 och EV9 har EV4 precis som den mindre EV3 inget 800-voltstsystem. Här är det istället ett 400-voltstsystem som gäller och den högsta laddeffekten är 135 kW. Med det fylls batteriet från 10 till 80 procent på 31 minuter och som alla modeller på E-GMP-plattformen har också EV4 Vehicle to Road (V2L) för att kunna ladda prylar med bilens batteri.