Kia presenterar toppmodellen EV9 – med bantad teknik till svenska kunder
Carl Undéhn
28 mar 2023
Kia satsar stort på elbilar. Även i bokstavlig mening och nästa elbil från den koreanska tillverkaren är den sex- eller sjusitsiga elsuven EV9 som nu har premiär.
Designen har redan visats och där fick vi se en bil som behållit mycket av formerna från det tidigare konceptet. Det betyder en lite kantig kaross med ett långt, platt tak som ska ge även fullvuxna gott om plats på den tredje raden.
Med en längd på strax över fem meter, 1,98 meter i bredd och en höjd på 1,75 meter är EV9 ingen liten pjäs. När konceptet visades skedde det på bilsalongen i Los Angeles, vilket fick många att tolka det som en modell främst för den amerikanska marknaden.
Men EV9 beskrivs som en familjesuv för ”den globala marknaden” och Kia Sverige räknar med att den går hem även här.
– Vi ser en god efterfrågan på stora modeller i Sverige, så vi tror att det finns en marknad för den också här. Sen beror det så klart på priset. Men också det ser bra ut, säger Joakim Jöhncke som är Product Manager hos Kia Sverige.
Vad priset blir avslöjar Kia inte, vare sig för Sverige eller globalt.
– Priset är för tidigt att säga. Vi kollar noga på olika faktorer för att se vad som skulle bli det bästa priset för våra kunder, sa Kias vd Ho Sung Song under världspremiären av EV9.
Under den låg stort fokus på designen av bilen. Med karossens räta linjer och tydliga designspråk med vertikala strålkastare är det nog ingen som kommer missa att det är en Kia EV9 de möter på vägen.
– Vi började med att utmana oss själva. Vi ville ge bilen en djärv karaktär men lade också ned många timmar i vindtunneln för att ge den en bra aerodynamik, säger chefsdesignern Karim Habib.
Trots storleken och formen pekar Kia på ett förhållandevis lågt luftmotstånd med ett Cd-värde på 0,28. Det kan jämföras med den uppenbara konkurrenten Volvo EX90, som har ett värde på 0,29.
Till skillnad från många andra bilar idag har Kia EV9 ovanligt stora fönster även bak. De går i en rak linje från motorhuven, under vilken det hittas en frunk på 50 liter, nästan hela vägen till bagageluckan där den böjs upp med ett kraftigt knyck.
– Det tillsammans med en låg midja är ovanligt hos en suv. Men vi ville ha det för mer sikt och mer känsla av rymd på insidan, sa Karim Habib.
Mer tekniskt avancerad än EV6
Med rymligheten kommer också flexibla lösningar. Den som väljer utförandet med sex platser kan få ”Relaxation-stolar” som kan lutas nästan helt för avkoppling under laddstoppet. Eller stolar som går att rotera 180-grader för att sitta mitt emot de på tredje raden. Men bara så länge bilen står still. När det är dags att åka i väg måste alla stolar vara vända framåt.
Under presentationen tryckte Kias representanter mycket på hur viktig Kia EV9 är för märkets framtid. Med EV9 tar Kia också ett kliv fram vad gäller digitala funktioner med större fokus på nedladdningsbara uppdateringar. Både de som Kia skickar ut till alla och tjänster som kunderna kan köpa till i efterhand.
Det ska enligt Kia minska beslutsångesten kring eventuella funktioner som tillval vid köpet av bilen. Tjänster som fjärrstyrd parkering kan då i stället laddas ned vid ett senare tillfälle – naturligtvis mot en kostnad.
Den tekniska grunden är samma som hos den mindre EV6. Det betyder Kia-Hyundais gemensamma elbilsplattform E-GMP med snabb laddning tack vare 800-voltsarkitektur. Kia EV9 ska kunna ladda med upp till 240 kW, eller 239 kilometers räckvidd på 15 minuter.
Men Kia EV9 är också mer tekniskt avancerad än föregångaren. Redan hos EV6 fanns Vehicle to Load som gjorde det möjligt att ladda och driva elektriska prylar med bilens batteri.
Med EV9 tas det längre genom att den är förberedd för Vehicle to Grid. På sikt och med rätt typ av laddbox kan EV9 då bli en del av elsystemet och bidra till att jämna ut toppar och dalar i elnätet.
I karossen hittas också 15 sensorer, inklusive två Lidar, för självkörande funktioner upp till nivå 3 på vissa marknader.
Dit räknas inte Sverige och här kommer bilarna i alla fall till en början säljas utan Lidar.
– Lidar är inte standard i Sverige för Kia Highway Driving Pilot är inte godkänt i Sverige än. Köper du en bil nu får du därför inte Lidar, men det kan ändras till nästa år, säger Joakim Jöhncke från Kia Sverige.
Så länge det gäller kommer det heller inte gå att lägga till Lidar som tillval hos bilar i Sverige. Om bristen på Lidar även betyder ett lägre pris är oklart.
Endast fyrhjulsdrift på svenska marknaden
Instegsversionen av Kia EV9 är bakhjulsdriven med ett batteripaket på 76,1 kWh. Den tas inte in till Sverige och här är kommer det vara fyrhjulsdrift och det större batteripaketet på 99,8 kWh som erbjuds. Ytterligare en skillnad för den svenska marknaden är att EV9 här får traditionella backspeglar, inte de digitala som visades upp under premiären.
Värmepump är standard och den kommer utrustad med två ac-aggregat för fram- och baksätet.
Tre utföranden finns att välja på – Action, Advance och GT-Line – som alla har 385 hästkrafter och en släpvikt på 2,5 ton.
Action och Advance har ett vridmoment på 600 Nm, men GT-Line samt lanseringsversionen Launch Edition kommer med ett kraftigare vridmoment på 700 Nm. Launch Edition får också hjul på 21-tumsfälgar, till skillnad från GT-Line som står på 20-tumsfälgar.
Räckvidden för de fyrhjulsdrivna versionerna är ännu inte officiell, men Kia lovar ”+500 kilometer”. För den bakhjulsdrivna versionen med det stora batteriet, som alltså inte tas in till Sverige, anger Kia en räckvidd på 541 kilometer.
Enligt planen som presenterades förra året ska Kia lansera 15 nya eldrivna modeller fram till 2027. Till 2045 ska hela företaget också vara koldioxidneutralt.
Som ett steg på vägen mot det har Kia enligt egna uppgifter lagt ned stort arbete på att göra EV9 till en så hållbar bil som möjligt. Vilket kanske går lite emot hela konceptet med EV9 som en stor – och förmodligen tung – elsuv.
Hur mycket den väger fick vi inte veta, inte heller vad förbrukningen ligger på.
Däremot att inredningen i varje bil utgörs av minst 70 återvunna PET-flaskor och att läder har valts bort. Utöver det består delar av instrumentbrädan av sockerrör och majs.
– Det är också ett stort steg för oss att EV9 är den första modellen med våra tio ekologiska lösningar som vi kommer ha i alla modeller i framtiden. Vi ökade mängden återvunna och växtbaserade material. I framtiden ska vi gå längre och investerar tillsammans med partners kring olika biomaterial. Vi planerar också att snart odla våra egna material, sa Marilia Biill som ansvarar för material hos Kia.
Tillverkningen av Kia EV9 drar igång i augusti. Exakt när de första exemplaren kommer till Sverige är inte klart, men Kia räknar med att leveranserna kan komma i gång innan årsskiftet.