Kia tar sjusitsiga EV9 till Nürburgring
Carl Undéhn
27 mar 2024
När vi skulle Årets elbil förra året föll valet på Kia EV9. Det finns mer körglada och snabba bilar på marknaden. Men med plats för sju, en effektiv drivlina och 800-voltsteknik för snabb laddning är det en bil som erbjuder precis de lösningar i vardagen många eftersöker.
En bil med fokus på det praktiska, helt enkelt. Men det ser inte ut att hindra Kia från att ta ut sin fem meter stora elsuv på tävlingsbanan. För nu uppges en ny toppversion av Kia EV9 GT genomföra test på klassiska Nürburgring i sydvästra Tyskland. En bana som vi i elbilsvärlden ofta läser om när Tesla och Porsche tävlar om vem som ta fram bilen med snabbast varvtid där.
Dagens fyrhjulsdrivna Kia EV9 GT-Line kommer med 385 hästkrafter och gör 0–100 km/h på 5,3 sekunder. Det mindre syskonet Kia EV6 GT har en mer kraftfull drivlina som bjuder på 585 hästkrafter och det är den som nu väntas vara på väg även till Kia EV9. Exakt vad det innebär för den större sjusitsiga EV9 som också är tyngre har ännu inte meddelats. En maskerad testbil har fotograferats på Nürburgring och på bilderna syns bland annat samma gröna bromsok bak som även finns hos Kia EV6 GT.