Kia visar koncept på sjusitsiga elsuven EV9

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 nov 2021

Kia EV6 kan knappast klassas som en liten bil. Men att det går att bygga betydligt större elsuvar på Kias och Hyundais gemensamma elbilsplattform E-GMP har nu visats på bilsalongen i Los Angeles.

Redan innan hade vi fått ett smakprov på konceptet EV9. När Kia nu presenterar modellen är det i form av en sjusitsig bil som mäter 4,93 meter på längden och är över två meter bred. Det gör konceptet EV9 hela två decimeter längre än den aktuella modellen EV6.

Detaljer kring batteristorlek och drivlina gav Kia inte, men konceptet uppges ha en räckvidd på 48 mil, vilket är något kortare än EV6 som kan ta sig lite drygt 50 mil på en laddning.

Med EV9 ska den redan snabba laddningen hos EV6 med upp till 240 kW skruvas upp till 350 kW. Enligt Kia ska det då gå att ladda batteriet till 80 procent på mellan 20 och 30 minuter, något som tyder på att konceptet har ett betydligt större batteri än dagens EV6. Den kan under optimala förhållanden ladda sitt batteri på 77,4 kWh till 80 procent på 18 minuter.

Konceptet EV9 har ett betydligt kantigare formspråk och en design som enligt Kia bygger på det nya mottot ”Oppsites United”.
På insidan hittas den redan tidigare visade ratten som inte är rund och påminner lite om den yoke som sitter i den senaste versionen av Tesla Model S samt även ser ut att komma i Toyotas elbil bZ4X.

En annan stor skillnaden – bokstavligen – mot EV6 är pekskärmen som här är på 27 tum och sträcker sig över en stor del av instrumentbrädan.

Genom att bakdörrarna har gångjärnen baktill kan sidorna öppnas helt då bilen saknar B-stolpe.

Hur mycket av designen som blir kvar när det är dags att serietillverka EV9 och hur det ser ut med fyrhjulsdrift återstår att se.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!