/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FXiaomi-SU7-02.jpg)
Kina vill begränsa elbilars kraftiga acceleration
Carl Undéhn
13 nov 2025
Att elbilar ofta är snabba att komma iväg från rödljuset är nog något som många av er läsare har upplevt. Elmotorns direkta vridmoment gör att elbilar med råge slår bilar med förbränningsmotor när det kommer till acceleration. Ibland rent av bisarrt snabbt, till exempel hos Plaid-versionerna av Tesla Model S och Model 3 som gör […]
Att elbilar ofta är snabba att komma iväg från rödljuset är nog något som många av er läsare har upplevt. Elmotorns direkta vridmoment gör att elbilar med råge slår bilar med förbränningsmotor när det kommer till acceleration. Ibland rent av bisarrt snabbt, till exempel hos Plaid-versionerna av Tesla Model S och Model 3 som gör sprinten från 0 till 100 km/h på endast 2,1 sekunder.
Men I alla fall på den kinesiska markanden kan det snart vara slut på den nackvrickande accelerationen hos elbilar. Enligt ett nytt förslag från landets departement för offentlig säkerhet måste det ta minst 5 sekunder för personbilar att ta sig från stillastående till 100 km/h. Men förslaget öppnar också för en tolkning som gör det möjligt att ändå kunna erbjuda bilar som accelerera snabbare än så.
För i förslaget uppges det stå att tiden på 5 sekunder ska gälla standardmässigt vid start av bilen. Därmed hindras inte möjligheten för olika sportlägen eller en launch control där det frigörs mer effekt och högre vridmoment ur motorn, eller kanske snarare motorerna.
Förslaget gäller för övrigt inte enbart eldrivna bilar. Men då accelerationstider på under 5 sekunder för att ta sig från 0 till 100 km/h är mer ovanligt hos bilar med förbränningsmotor skulle ett införande av regeln främst komma att påverka elbilar.
Syftet är att öka säkerheten på vägarna och förslaget innefatta även andra delar. Bland annat att elsystemet hos elbilar och laddhybrider automatiskt stängs av vid en olycka samt att batteriet ska ha system som övervakar cellerna och varnar fordonets passagerare vid risk för termiska problem.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-Kina-Skeppslast.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRuter-elbiss-Oslo.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FVolkswagen-ID-Unyx02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FCATL-Mercedes-Batteri.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FTesla-Model-Y-L-03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FSupercharger-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FVolvo_ex_90_10.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FVolkswagen-Rivian01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FPolestar-Front-2024.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2Fsnoig-vag.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FMercedes-GLB-vintertest02.jpg)