Elbilen logo Meny

Kinesisk minibil snart världens näst mest sålda elbil

Hong Guang Mini EV_1

Att priset spelar roll syns tydligt i statistiken från den kinesiska bilmarknaden. Där har den lilla, skåpliknande elbilen Hong Guang Mini EV seglat upp till att bli en riktig storsäljare. Under andra halvan av förra året såldes 112 000 exemplar i Kina och bara i januari i år ytterligare 25 778 stycken.

Det är mer än dubbelt så många som Tesla lyckades sälja av sin Model 3 i Kina under januari och Hong Guang Mini EV väntas snart vara världens näst mest sålda elbil.

Hong Guang Mini EV_2

Orsaken till framgången är knappast tekniska finesser. Inte heller räckvidden på knappt 20 mil eller toppfarten på 100 km/h i timmen känns som framstående försäljningsargument.

Det gör däremot priset och i Kina kostar en Hong Guang Mini EV omräknat till svenska kronor endast 37 000.

Teslas Model 3 är också den förhållandevis billig i Kina, men med ett pris på 320 000 kronor ändå nästan tio gånger så dyr.

Hong Guang Mini EV har uppstått ur ett samarbete mellan SAIC som ägs av kinesiska staten, tillverkaren Liuzhou Wuling Motors och amerikanska General Motors.

Sedan lanseringen förra året säljs bilen ännu endast i hemlandet Kina. Men nyligen presenterade den lettiska tillverkaren Dartz prototypen Freze Nikrob EV som bygger på Hong Guang Mini EV. Dartz har annars gjort sig kända för specialbyggda och skottsäkra SUV:ar samt kallats “världens mest galna biltillverkare” av brittiska Top Gear.

Dartz Freze Nikrob EV-01_Foto_Dartz Motorz
Dartz Freze Nikrob EV

De vill nu erbjuda Freze Nikrob EV med ett batteri på 9,2 kWh eller 13 ,8 kWh och ha en räckvidd på 12 eller 19 mil. Priset lyckas de däremot inte pressa lika mycket som hos originalet i Kina utan har satt en planerad prislapp på omkring 100 000 kronor.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-02-25