/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FNissan-Leaf-2025-01.jpg)
Klassikern växer upp – här är nya Nissan Leaf
Carl Undéhn
17 jun 2025
Redan med första Leaf lyckades Nissan få många att byta ut sin fossilbil till en elbil. Modellen som blev världens första massproducerade elbil kommer nu i sin tredje generation. Och efter att ha fått se bilder som visar att Leaf nu är en crossovermodell med rundade former har Nissan nu avslöjat fler detaljer kring bilen.
Nya Leaf mäter 4,35 meter på längden och är 14 centimeter kortare än förra generationen. Däremot lite något bredare med 1,81 meter och bagaget rymmer nu 437 liter. Precis som den större Nissan Ariya byggs nya Leaf med plattformen CMF-EV, som nu heter Ampr Small, och alltså är framtagen av Renaults elbilsdivision Ampere.

Tredje generationens Leaf erbjuds med två batteristorlekar och två motoreffekter. Det mindre batteriet på 52 kWh kombineras med en elmotor på 130 kW på framaxeln med ett vridmoment på 345 Nm. 0–100 km/h går på 8,6 sekunder och räckvidden anges till 43,6 mil.
Med det större batteriet på 75 kWh är räckvidden 60,4 mil och här kommer Leaf med en starkare elmotor på 160 kW. Vridmomentet är något högre med 355 Nm och sprinten från 0–100 km/h går på 7,6 sekunder. I båda fallen alltså ingen elbilsraket, och det är tydligt att Nissan har fokuserat på att maximera räckvidden framför brutal prestanda.

Imponerande prestanda är inte heller något som beskriver laddningen. Den senaste tiden har vi fått se många nyheter om extremt snabbladdande nya elbilar. Nissan Leaf är inte en av dem och det mindre batteriet laddas som mest med 105 kW och att fylla batteriet från 20 till 80 procent ska enligt Nissan ta 30 minuter. Det större batteriet laddar något snabbare med 150 kW och även här anges tiden att ladda från 20 till 80 procent vara 30 minuter. Ombordladdaren är på 11 kW.
Nya Leaf kommer också med Vehicle to Load (V2L) för att kunna ladda prylar som datorn med bilens högvoltsbatteri och bilen är även förberedd för att mata tillbaka ström till elnätet med Vehicle-to-Grid, V2G. Några detaljer kring när det kommer erbjudas på den svenska marknaden finns ännu inte, och detsamma gäller priset och lanseringsdatum. Säljstart i Europa ska ske till hösten, men vilka marknader som där är prioriterade återstår att se.