Koenigsegg visar ultralätta elmotorn Quark

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 feb 2022

Svenska Koenigsegg har hittills haft en avvaktande inställning till ren eldrift i sina supersportbilar. Bland annat är batteripaketets vikt ett problem för att skapa den typ av sportbil som Koenigsegg vill leverera.

Än så länge har Koenigsegg därför hållt sig till att utveckla laddhybriderna Regera och den fyrsitsiga Gemera med fem mils räckvidd på el.

Men inom några år kan vi få se den första helt eldrivna superbilen från Ängelholm. Och att det utvecklas komponenter även för eldrift hos Koenigsegg har vi redan fått se exempel på.

Nu presenteras den första egenutvecklade elmotorn som fått namnet Quark. Den har utvecklats för hybriddriften i Gemera – där det hittas tre Quark – och bidrar med ett extremt vridmoment vid låga hastigheter där bilen går på el.

Koenigsegg kallar tekniken för ”Raxial Flux” och motorn ska kombinera det bästa av två världar för ett optimalt förhållande mellan vridmoment, effekt och vikt. Namnet kommer från att den kombinerar vridmomentet hos en konventionell axial flödesmotor, som sitter i de flesta elbilar idag, med effekten hos en radial flödesmotor. De sistnämnda väger mindre, är lättare att kyla och utvecklas för användning i sportbilar.

För att ytterligare hålla nere vikten är Quark är konstruerad i kolfiber och så kallat 300M-legeringsstål som används vid tillverkning av flygplan. Tack vare det väger elmotorn endast 30 kilo, eller lite drygt 28 kilo om komponenter som behövs för användning i Gemera tas bort.

Sammansatt till kompakt paket med en diameter på omkring 30 centimeter kan Quark leverera en effekt på 250 kW (340 hästkrafter) och ett vridmoment på 600 Nm.

Det är däremot maxvärden som kan uppnås under 20 sekunder. Efter det sjunker effekten till 100 kW (136 hästkrafter) och vridmomentet till 250 Nm.

Koenigsegg Terrier

Koenigsegg visar också upp en så kallad ”Terrier” där två Quark-elmotorer sätts samman med den egenutvecklade växelriktaren David till att bilda en kompakt drivenhet med en total effekt på 500 kW (680 hästkrafter) och ett vridmoment på 1 100 Nm. Även då hålls vikten nere till låga 85 kilo.

Om vi kommer få se Quark i en ren elbil från Koenigsegg, eller någon annan tillverkare, den närmsta tiden är oklart. I ett pressmeddelande skriver tillverkaren att de tänker sig breda användningsområden för Quark inom allt från båtar till flygplan.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: