Elbilen logo Meny

Kommentar: Kära Robert Collin, det finns inga sällsynta jordartsmetaller i elbilsbatterier

Repetera efter mig: Det finns inga sällsynta jordartsmetaller i elbilsbatterier.
Jag vet inte för vilken gång i ordningen den här vandringsmyten har cirkulerat bland folk som ska känna till detta enkla faktum. Nu senast är det Robert Collin i Aftonbladet som påstår: ”Men batterierna hade vi ingen riktig koll på. Det är sällsynta jordartsmetaller, förädling och förpackning. Nästanmonopol i Kina och knappt någon tillverkning i västvärlden. Kunde ju vara hur dyrt som helst. Redan ordet ‘sällsynt’ bäddar ju för höga priser.”
Det är lätt att förstå hur gemene man kan ha uppfattningen att sällsynta jordartsmetaller är ett stort problem vid batteritillverkning, eftersom de som ska kunna detta fortfarande sprider detta falsarium. Men det går att förvänta sig mer av motorjournalister. Och är man motorjournalist med den långa karriär Robert Collin har bakom sig får i alla fall jag för mig att han anstränger sig för att berätta för läsarna om verkligheten. ”Batterier hade vi ingen riktig koll på.” Det är din uppgift, Robert Collin, att som motorjournalist ta reda på det du inte har koll på och berätta det för läsarna.
Resten av resonemanget i krönikan går ut på att Tesla har lurat världen, att batterier och elbilar egentligen är billiga att tillverka och att man tagit överpriser på elbilar.
Det är också lätt att kontrollera. Exempelvis kan man börja med historien om hur Tesla höll på att gå i konkurs när de rullade ut Model 3 för inte så många år sedan.
Det är svindyrt att utveckla och ta fram ny teknik. Därav initialt dyra prislappar. Det är med masstillverkningen som priserna faller. Köp 1 penna för 100 kronor. Köp 1 miljon pennor för 25 öre styck. Grundläggande företagsekonomi.
Den verkliga anledningen till Teslas prissänkningar torde vara att de var först och är störst och att de redan har skrivit av stora delar av de summor de har investerat i att utveckla mycket av den teknik de nu rullar ut i stor skala. Något som de stora företagen som är sena på bollen nu måste ta hem, många med dyra premiumbilar.
Prissänkningen Tesla nu genomför gör de för att de kan göra den. De har jobbat hårt och länge för att få till massproduktion av elbilar, från den tid när övriga branschen tyckte att elbilar var en fluga för miljonärer i Kalifornien.
De har med stor sannolikhet betydligt lägre kostnader per bil de producerar än övriga branschen, med undantag för en del kinesiska bilmärken, som också under lång tid producerat elbilar. Marginalerna är stora per tillverkad bil hos Tesla, i alla fall enligt Munroe – som har prislistor på vad allt kostar i Tesla s bilar:


Att konkurrensen ökar och prispressen nu är igång är väl snarast positivt för elbilsköparna?

Collin påstår dessutom att det knappt finns någon tillverkning av batterier i västvärlden. I år kommer det, enligt Transport & Environment att produceras 190 GWh batterier i Europa. Det räcker till 1,9 miljoner bilar, om alla producerade batterier går till elbilar. Det är inte ingenting.

Uppmärksamma läsare har påpekat att det finns batterier med sällsynta jordartsmetaller. Det är nickel-metallhydrid-batterier som återfinns i Toyotas hybrider, som inte är laddbara. Men det är en annan historia.

Sällsynta jordartsmetaller finns även i vissa elmotorer – neodyn – men är inget måste för att tillverka elbilsmotorer. Exempelvis har BMW:s alla elbilar kraftfulla och energisnåla motorer utan några som helst jordartsmetaller.

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

PUBLICERAD: 2023-01-23