/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FPeugeot-e-209-New-2023-3.jpg)
Mer räckvidd och lägre pris – då kommer nya Peugeot E-208
Carl Undéhn
28 okt 2025
Nästa år kommer Peugeot E-208 i en n generation och det blir då en helt omarbetad modell jämfört därmed dagens bil. Peugeot E-208 blir den första modellen från Stellantiskoncernen som kommer användas då plattformen STLA Small, alltså en mindre version av plattformen STLA Medium som används av bland andra Peugeot E-3008 och Opel Grandland. De […]
Nästa år kommer Peugeot E-208 i en n generation och det blir då en helt omarbetad modell jämfört därmed dagens bil. Peugeot E-208 blir den första modellen från Stellantiskoncernen som kommer användas då plattformen STLA Small, alltså en mindre version av plattformen STLA Medium som används av bland andra Peugeot E-3008 och Opel Grandland.
De tekniska detaljerna har inte presenterats och kommer nog först i nästa månad, när nya konceptet E-208 Polygon har premiär. Men vi kan räkna med längre räckvidd än de drygt 40 mil som modellen tar sig idag med batteriet på 52 kWh. Med STLA Medium-plattformen är det möjligt att använda större batterier än så, vilket borde betyda en räckvidd på minst 50 mil.

Med den nya plattformen blir det också möjligt att skapa en luftigare insida som bjuder på mer plats än hos dagens version av bilen. Vi kan också komma att få en helt omarbetad och mer futuristisk design på interiören. Nya Peugeot E-208 uppges få den nya, rektangulära ratten som visats upp hos konceptet Inception. Där är ratten en tjock platta med fyra hål i hörnen. Om slutresultat verkligen blir så annorlunda från dagens ratt återstår att se.
Och när det kommer till att styra bilen uppges konceptet Polygon komma med steer by wire-teknik, alltså att det saknas mekanisk koppling mellan ratt och hjul vilket ger mer exakt styrning. Det är första gången som Stellantis använder tekniken.
I takt med att allt fler tillverkare satsar på att lansera mindre och billigare eldrivna modeller väntas nya Peugeot E-208 även få ett lägre pris än dagens version, som kostar från 409.900 kronor.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135-1920x1080-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Ipad-1536x2048-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Mobile-828x1472-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FPeugeot-E-308-2025-03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FPeugeot-E208-GTI-03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FPeugeot-e-208-NEW-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FPeugeot-E-Lion-2024.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FPeugeot-E-408-03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FIMG_4201.webp)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FAlpine-A110-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FLadd-ChargeNode.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FYasa-Motor01.jpg)