/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FID.3-ladd-2024.jpg)
Långtidstest: så mår batteriet efter 16.000 mil i VW ID.3
Carl Undéhn
15 jul 2025
Att elbilars batterier håller betydligt bättre än vad som antogs i elbilens barndom har en rad studier visat. Garantin som tillverkarna ger på batteriet kan skilja sig något åt, men generellt är det en standard i branschen att garantera minst 70 procent kapacitet i batteriet efter 8 år eller 16.000 mil.
Så finns det anledning till oro efter att det har passerats? Tyska bilistklubben ADAC har satt en Volkswagen ID.3 under lupp efter att den just har passerat 16.000 mil, och därmed alltså inte längre har någon garanti på batteriet. Det handlar då om en version med det större batteriet på 77 kWh, som enligt WLTP-siffrorna ska ge en räckvidd på 52,5 mil.
För att kontrollera batteriet förlitade sig ADAC på bilens egna system, ett eget test utifrån en laddcykel samt ett externt test av företaget Aviloo. Batteriets State oh Health (SoH) varierade då med några procentpunkter, men genomsnittet landade på att batteriet hade kvar 91 procent av sin ursprungliga kapacitet. Tack vare mjukvaruuppdateringar som gjort bilen mer effektiv uppges den verkliga räckvidden vara i princip samma som när bilen var ny.
ADAC skriver också att de inte varit särskilt skonsam mot batteriet. Bland annat har det ofta laddats till 100 procent och tack vare tillgång till en snabbladdare vid organisationens central har deras ID.3 snabbladdats i högre grad än vad de flesta andra ägare förmodligen gör.