Lanserar nytt märke – så vill Audi locka kunder i Kina
Carl Undéhn
7 nov 2024
Audi lanserar nu ett nytt märke på den kinesiska marknaden. Då under namnet – AUDI. Alltså med versaler, och dessutom utan de fyra ringarna som märket förknippas med. Nästa år ska de första modellerna börja säljas i Kina och nu visas ett första koncept upp.
Konceptet har vad som bäst kan kallas en shooting brake-kaross. Audi själva väljer att kalla det för en ”Sportback” och bilen har en utdragen men sluttande taklinje, stora släta ytor och ett stort glastak. Längst fram finns en puckel där det ser ut att hittas en Lidar-radarm men det är inget som Audi nämner. Konceptets namn är AUDI E och bilen mäter 4,87 meter på längden och har ett axelavstånd på nästan tre meter.
Dubbla elmotorer ger en effekt på 570 kW och 0-100 km/h går på 3,6 sekunder. Batteriet har en kapacitet på 100 kWh som ska ge en räckvidd på 70 mil. Det är oklart om det är enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln eller WLTP. Tack vare 800-voltsteknik ska det också gå att ladda snabbt, upp till 37 mils räckvidd på endast 10 minuter enligt Audi. Vilken laddeffekt det då handlar om nämns inte.
Försäljningen av elbilar på den kinesiska marknaden går under förväntan för Audi. Analysen är att kunderna där efterfrågar andra saker hos bilarna än vad kunder i väst vill ha. För att leverera det som kinesiska köpare vill ha inledde Audi – precis som Volkswagen – förra året samarbete med kinesiska tillverkare. I Audis fall med IM Motors, som ägs av den statliga tillverkaren SAIC som också äger märket MG. Och det är tillsammans med SAIC som den nya bilen har utvecklats. Enligt Audi 30 procent snabbare än vad som brukar vara fallet hos Audi tack vare samarbetet med de kinesiska ingenjörerna.
– Med premiären av varumärket för eldrivna och intelligenta modeller i Kina bryter Audi ny mark för att nå ut till nya, teknikintresserade kundgrupper, säger Audi-chefen Gernot Döllner.
Stort fokus ligger därför på uppkopplade tjänster och digitala tjänster. Bland annat hittas det en assistent i form av en avatar kallad AUDI Assistant som arbetar med AI-teknik. Utöver det även AUDi Control som är en tryckkänslig list på mittkonsolen där det går att styra olika funktioner och som anpassar sig efter vad du vill styra hos bilens infotainmentsystem.
Om de nya bilarna framtagna i samarbete med SAIC även kommer att lansera utanför Kina är ännu oklart.