/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FCupra-Raval-maskerad04.jpg)
Lansering närmar sig – Cupra släpper fler detaljer om Raval
Carl Undéhn
28 nov 2025
Volkswagenkoncernen står i startgroparna för att lansera flera nya mindre eldrivna modeller med en längd på fyra meter, räckvidd på upp till 45 mil och ett pris från 25.000 euro, omkring 270.000 kronor. En av dem är Cupra Raval och som väntat ska det bli en lite sportigare version än de övriga, som är Volkswagen […]
Volkswagenkoncernen står i startgroparna för att lansera flera nya mindre eldrivna modeller med en längd på fyra meter, räckvidd på upp till 45 mil och ett pris från 25.000 euro, omkring 270.000 kronor. En av dem är Cupra Raval och som väntat ska det bli en lite sportigare version än de övriga, som är Volkswagen ID. Polo och ID. Cross samt Skoda Epiq.

Alla kommer att tillverkas i Spanien och Cupra Raval uppges också först att lanseras av de nya, så kallade ”urbana modellerna” från Volkswagenkoncernen. Alla använder en omarbetad version av koncernens elbilsplattform MEB som har döpts till MEB+. Cupra Raval kommer få ett sportchassi som är sänkt med 15 millimeter jämfört med övriga modeller, adaptiva dämpare med ett ”Cupra-läge” samt speciellt framtagen fjädring och vad Cupra kallar ”progressiv styrning”.
Ett nyutvecklat bromssystem kallat One Box ska bidra till rätt känsla i pedalerna vid inbromsning, som till stor del sker med elmotorn. Enligt Cupra saker som ska göra Raval både mer körglad på vägen och till mer än en stadsbil som även ska lämpa sig för längre resor.

Cupra Raval är framhjulsdriven och standardversionen heter Dynamic och har en motor med en effekt på 155 kW och en räckvidd på 45 mil. Lika lång räckvidd och samma motoreffekt bjuder versionen Dynamic Plus på, men där hittas också mer avancerade assistanssystem, Matrix LED-strålkastare, bucketstolar med mer sidostöd och ett utökat ljudsystem med 12 högtalare.

Toppversionen heter Cupra Raval VZ Extreme, har en starkare motor på 166 kW och får ytterligare sportiga attribut som ökad spårbredd med 10 millimeter, en elektronisk differentialspärr, bucketstolar klädda i materialet Dinamaca, adaptivt DCC-chassi och fälgar på 19 tum. Räckvidden beräknas här vara omkring 40 mil.
Svenska priser och lanseringsdatum har ännu inte presenterats.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FPowerCo-Volkswagen-Valencia01-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FVolkswagen-PowerCo-Enhtescell-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FVolkswagen-Rivian01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FSeat-Martorell01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FVolkswagen-ID.7-Tourer-landsvag.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2Fblack-friday.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FYasa-Motor01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FTwing06.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FPR_Electric_sales-start_image1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FMGS6-EV03.jpg)