Lättare och billigare – Stellantis satsar på nya superbatterier
Carl Undéhn
9 dec 2024
Batteritekniken utvecklas i snabb takt. Genom det har vi både fått batteripaket med högre energidensitet och billigare batterier. Och i jakten på ännu billigare batterier inleder koncernen Stellantis, med märken som Citroën, Fiat, Opel och Jeep, nu ett samarbete med amerikanska Zeta Energy.
Det handlar då om att utveckla så kallade litiumsvavelbatterier och med det kraftigt sänka priset på batteripaketet, som utgör omkring 40 procent av priset för en elbil.
Även vid Uppsala universitet bedrivs det forsking på litiumsvavelbatterier, där tekniken beskrivs ha en ”potential för mycket hög gravimetrisk energitäthet – det vill säga ett Li-S-batteri skulle kunna lagra två till tre gånger så mycket energi för en given vikt jämfört med nuvarande Li-ion-batterier”.
Tack vare möjligheten till en hög energidensitet hoppas Stellantis så kunna sänka vikten på batteripaketet jämfört med idag, vilket ger en positiv effekt för räckvidden. Och det till en betydligt lägre kostnad och med lägre klimatavtryck än hos dagens litiumjonbatterier.
Enligt Stellantis ska batterierna tillverkas med hjälp av avfallsmaterial och metan, vilket betyder ett betydligt lägre CO2-utsläpp än någon annan befintlig batteriteknik. Enligt Zeta Energy är i alla fall planen att priset per kWh för deras litiumsvavelbatterier kommer vara hälften jämfört med dagens litiumjonbatterier.
Samarbetet mellan Stellantis och Zeta Energy omfattar både utveckling av förserier och planering för framtida produktion. När projektet är slutfört ska batterierna användas av modeller från Stellantiskoncenen från år 2030.