Lexus presenterar nya elsuven RZ 450e

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 apr 2022

Inom Toyotas satsning på att lansera 30 elbilar till 2030 spelar även tillverkarens prestigemärke Lexus en central roll. 2030 ska Lexus endast sälja eldrivna modeller i Europa och idag var det dags att presentera märkets andra elbil som är en elsuv kallad RZ 450e.

Det syns ett visst släktskap med elsuvarna Toyotas bZ4X och Subaru Solterra. Alla tre modeller använder sig av Toyotas elbilsplattform e-TNGA och delar därmed en hel del teknik. Men fronten har fått en tydlig ”Lexus-look”, även om den annars framträdande grillen här är sluten.

Men som en Lexus bjuder elsuven på mer effekt med totalt 313 hästkrafter från en elmotor på varje axel. Fyrhjulssystemet är också Lexus egna Direct4, som enligt tillverkaren gör drivningen mer exakt genom att kunna anpassa kraften efter situationen.

0-100 km/h går på 5,6 sekunder, vilket är en bra bit snabbare än till exempel Toyota bZ4X som kan klara sprinten på som bäst 7,7 sekunder.

Batteriet är på 71,4 kWh, men hur lång räckvidden är och med vilken effekt det går att snabbladda avslöjas inte. Endast att räckvidden är omkring 45 mil och förbrukningen anges till förhållandevis låga 1,8 kWh per mil.

Precis som med Toyta bZ4X garanterar också Lexus att batteriet ska ha kvar 90 procents kapacitet efter tio år.

För mer säkerhet kommer RZ 450e med Poactive Driving Assist som tar hand om inbromsning vid rödljus, filhållning, avstånd till bilen framföra och varningar ifall föraren inte håller ögonen på vägen.

Inredningen i Toyota bZ4X ska vara inspirerad av svenskans ”lagom”. Hos Lexus RZ 450e är den i stället konstruerad enligt filosofin ”omotenashi” som handlar om att ta hand om gäster för en traditionell japansk teceremoni.

I praktiken innebär det fokus på föraren och lågt placerad instrumentering för bra sikt framåt. Med en mittskärm på 14 tum och head up-display sticker inredningen inte direkt ut. Det gör däremot ratten som är avkapad upptill, en så kallad yoke som hittas i uppdaterade Tesla Model S.

Hos Lexus finns den som tillval och ska då dra ännu mer nytta av bilens exakta styrning som använder sig av ”steer by wire”. Med det finns det ingen mekanisk koppling mellan ratt och hjulen – däremot egen strömförsörjning för nödfall.

Med steer by wire ska styrningen bli mer exakt vid höga farter och kräva mindre rattande när du kör långsamt. För fullt rattutslag ska det räcka med att vrida ratten 150 grader.

I framsätet sitter element för fötter och knän. Tillsammans med bilens klimatanläggning ska det minska energiförbrukningen vid uppvärmning av bilen.

Som tillval går det att få ett glastak som stänger ute 99 procent av solens UV-strålar under varma dagar. Är det ändå för ljust finns också en dimningsfunktion som stänger ute en del av ljuset med ett knapptryck.

Försäljningen av Lexus RZ 450e ska börja i höst, men priset har ännu inte avslöjats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!