LFP-batterier gör mindre och billigare elbilar möjliga

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 okt 2021

Som inom flera andra områden kring elbilar var Tesla pionjären. Förra året började Tesla erbjuda Model 3 byggda i företaget kinesiska fabrik med LFP-batterier. Det var en förändring som både förvånade och i alla fall till en början möttes med viss skepsis.

LFP-batterier har setts som för tunga och ha för dålig energitäthet och prestanda för att användas i elbilar. Framför allt vid kyliga temperaturer har de inte kunnat mäta sig med de idag vanligare litiumjonbatterierna med en cellkemi av nickel-mangan-kobolt.

Men utvecklingen kring tekniken går framåt – och det snabbt.

Dessutom visar LFP-celler på fördelar när det kommer till material, pris och livslängd. Litiumjonceller klarar omkring 3 000 laddcykler, LFP-celler ser däremot ut att hålla för mellan 5 000 och 10 000 cykler. Att de dessutom tillverkas utan både nickel och kobolt gör dem både billigare och avlägsnar behovet av den omstridda metallen kobolt som finns hittas i de flesta elektronikprylar idag.

Efter att främst ha förekommit på den kinesiska marknaden intresserar sig nu även europeiska biltillverkare alltmer för LFP-batterier. En viktig orsak är jakten på att lyckas ta fram mindre och billigare elbilar som också ger tillräckligt stor vinstmarginal.

Viktproblemet kan vara löst

Billigare batterier spelar en avgörande roll för att få ihop den ekvationen. Därför spekuleras det i om bland annat kommande Renault 5 kommer utrustas med LFP-batterier för att klara målet med en prislapp på omkring 200 000 kronor. Även Volkswagen uppges titta på LFP-batterier för de kommande småbilarna som ofta kallas ID.1 och ID.2.

Det passar med Volkswagens samarbete och mångmiljoninvesteringar i QuantumScape. Den amerikanska battericellsutvecklaren anses höra till de som kommit längst med tekniken solid state, batterier med fast i stället för flytande kärna för bättre prestanda och snabbare laddning.

Men nyligen meddelade QuantumScape också att deras teknik kan användas till att kraftigt förbättra LFP-batterier. Bland annat påstår företaget att de kan tillverka dem med en energidensitet på 250 Wh/kg, jämförbart med de bästa litiumjoncellerna.

Med det skulle bland annat problemet med den högre vikten kunna lösas och QuantumScape ser en stor potential med LFP i framtiden.

Teslas chef Elon Musk har också sagt att han vill utrusta 75 procent av företagets bilar med LFP-batterier. Koreanska LG Chem som är en av världens största tillverkare av battericeller har nu börjat tillverka dem. I Kina, där LFP alltså är vanligast idag, satsar bland andra batteritillverkaren CATL och biltillverkaren BYD stort på tekniken. I maj stod också LFP för den största andelen i landets batteritillverkning.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!