LFP-batterier i hälften av bilarna Tesla byggt i år

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 apr 2022

Förra hösten meddelade Tesla att alla Standard Range-modeller ska börja utrustas med LFP-batterier utan vare sig nickel eller kobolt. Tidigare har tekniken främst använts på den kinesiska marknaden. Men det är på väg att ändras snabbt.

LFP, eller litium-järnfosfat-batterier, är billigare att tillverka. Men de kommer med nackdelen att de innehåller mindre energi och därmed ger elbilar med generellt kortare räckvidd.

Tekniken har däremot förbättrats. Tesla är idag inte längre ensamma om att vilja använda det även utanför Kina. Men Tesla är den tillverkare som ställt om snabbast.

Enligt Teslas senaste kvartalsrapport satt det LFP-batterier i nästan hälften av de 305 407 bilar som tillverkades under årets första tre månader.

”För närvarande används LFP-batterier i de flesta av våra Standard Range-modeller, samt för kommersiell energilagring. Som ett resultat av våra energieffektiva motorer kan en Model 3 med ett LFP-batteripaket fortfarande uppnå en EPA-räckvidd på 267 miles”, skriver Tesla i kvartalsrapporten.

267 miles är räckvidden som anges för bakhjulsdrivna Model 3 i USA och motsvarar 43 mil. Här i Sverige anger Tesla en räckvidd på 49,1 mil enligt WLTP för samma modell.

Tesla-chefen Elon Musk har tidigare sagt att mer än hälften av Teslas batterier kan ersättas med LFP. Batterier som innehåller nickel och kobolt skulle då endast användas till modeller där det finns behov av batterier med hög energidensitet.

I takt med att intresset för LFP-batterier ökar växer också dess andel av den totala batteritillverkningen. I Kina har andelen ökat från sex procent 2019 till att förra året utgöra mer än hälften av landets batteriproduktion, eller 52 procent.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!