Lightyear i slutfasen av tester inför tillverkning av solcellsbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 maj 2022

Senare i år ska nederländska Lightyear börja tillverka sin första modell Lightyear One hos finska Valmet. Den strömlinjeformade bilen med solceller på taket är byggd enligt principen att en effektiv bil klarar sig med ett mindre batteri.

Lightyear One kommer därför med ett förhållandevis litet batteripaket på 60 kWh. Vid ett test kördes en prototyp hela 71 mil på en laddning och Lightyear lovar minst 40 mils räckvidd ”oavsett väder”. Solcellerna i karossen ska dessutom kunna ge upp till sju mils räckvidd om dagen.

Nu befinner sig företaget i slutfasen av tester inför att produktionen ska dra i gång i slutet av sommaren. Efter tidigare tester av själva tekniken fokuserar företaget nu på kundernas upplevelse. Det innefattar både större uppgifter som krocktester och ned till detaljnivå för regler kring hur hållaren för hur registreringsskylten ska fästas.

Tekniska tester av Lightyear One 2021

Även tester av säkerhetssystem, funktionalitet, hållbarhet och robusthet samt flera homologeringstester för att kunna registrera in modellen i olika länder är annat som nu genomförs.

För det har de tillverkat 16 så kallade PIV, eller Production Intent Vehicles, som befinner sig nära den slutgiltiga produkten.

”Denna mogna valideringsfas kommer att säkerställa att Lightyear One fungerar för sina förare i en utmanande och föränderlig värld”, skriver Lightyear i ett inlägg på sin hemsida.

Tidigare gick det att förboka ett exemplar av Lightyear One för 150 000 Euro, omkring 1,5 miljoner kronor. I april meddelade Lightyear att de uppnått en milstolpe med att de första 150 exemplaren kallade ”Pioneer Edition” var uppbokade.

Den som nu vill komma över en Lightyear One får i stället förboka versionen ”Limited Edition”. Tekniskt handlar det om samma bil, men priset har stigit till 250 000 Euro – alltså 2,5 miljoner kronor.

Om två år planerar det unga företaget att lansera nästa modell, Lightyear Two. Den ska bygga på samma princip med effektivitet och solceller men uppges få ett betydligt lägre pris på omkring 300 000 kronor.

Kontraktstillverkaren Valmet, som tidigare tillverkat modeller åt allt Saab, Porsche, Mercedes och andra, ska för övrigt också tillverka ytterligare en solcellsbil. Det handlar då om Sion från tyska Sono Motors som tidigare var planerad att byggas hos Nevs i Trollhättan.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!