Lightyear visar produktionsklar version av världens mest effektiva elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 jun 2022

I höst börjar tillverkningen av nederländska Lightyears solcellsbil hos finska Valmet. Inför det har det unga företaget, som vuxit fram från det tekniska universitetet i Eindhoven, presenterat en produktionsfärdig version av modellen Lightyear One.

Med det har den också fått ett nytt namn och kallas ny Lightyear 0. Det ska enligt chefen Lex Hoefsloot återspegla målet om en bil med nollutsläpp av koldioxid.

Några större optiska skillnader jämfört med de tre år gamla prototypen är i alla fall för en utomstående svåra att se.

Mer intressant är då att vi nu får veta de slutgiltiga tekniska detaljerna kring bilen. Det handlar om en stor bil som är 5,08 meter lång och 1,97 meter bred med plats för fem personer. Bagaget sväljer också hela 640 liter.

Trots storleken är idéen med Lightyear 0 är att bygga en effektiv bil med lång räckvidd och solceller som klarar sig med ett förhållandevis litet batteripaket.

Det är på 60 kWh och räckvidden enligt WLTP uppges till 62,5 mil. Solcellerna på taket och motorhuven ska dessutom kunna ge upp till 7 mils extra räckvidd om dagen.

Förbrukningen anges vara låga 1,05 kWh per mil – att jämföra med genomsnittet för dagens elbilar som ligger på omkring 2 kWh per mil.

En avgörande faktor till den låga förbrukningen är det låga luftmotståndet hos den strömlinjeformade karossen. Cd-värdet är enligt Lightyear under 0,19. Men också den effektiva drivlinan bidrar till att hålla nere förbrukningen. Vid varje hjul sitter en elmotor som har utvecklats av Elaphe i Slovenien och ska ha en effektivitet på 97 procent med minimal värmeförlust.

Med det ser Lightyear ut att hålla sitt löfte om att lansera världens mest effektiva serietillverkade elbil. Mercedes EQS har till exempel ett cd-värde på 0,2 och en förbrukning enligt WLTP på 1,63 kWh per mil. Med en vikt på 1 575 kilo är Lightyear 0 dessutom nästan ett ton lättare än Mercedes EQS.

När det kommer till laddning avslöjar Lightyear inte exakt vilken effekt bilen kan ladda med. I stället får vi vet att solcellspanelerna har en effekt på 1,05 kW, som ska kunna ge en mils räckvidd i timmen. Laddar du hemma får du in 3,2 mils räckvidd i timmen och med en snabbladdare 52 mil i timmen.

Inredning är vegansk och materialen är växtbaserade eller tillverkade av återvunna PET-flaskor. Över den stora mittkonseln med 12 liters förvaringsutrymme hittas en liggande pekskärm på 10,1 tum med Android Automotive som infotainmentsystem.

Det ska också få uppdateringar over the air, OTA.

De första leveranserna är planerade till november. De första 150 exemplaren av bilen kunde förbokas till ett pris på 150 000 Euro, omkring 1,5 miljoner kronor. När det var tjingade steg priset till 250 000 Euro, omkring 2,5 miljoner kronor.

Kring 2025 vill Lightyear lansera en mindre och billigare modell för omkring 300 000 kronor som ska använda sig av samma teknik som Lightyear 0.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!