Lyckat test av Audi Charging Hub – kommer till fler städer
Carl Undéhn
15 jun 2022
Som en del av Volkswagenkoncernen ingår Audi i samarbetet med snabbladdare från Ionity. Men den tyska tillverkaren väljer också att gå en egen väg med Audi Charging Hub.
Till skillnad från de flesta andra snabbladdare ska de inte byggas utmed motorvägar utan i utkanterna av städer. Där ska kunder – oavsett bilmärke – erbjudas en både snabb och mer lyxig laddupplevelse. Endast de som kör en Audi kan däremot reserva en laddplats.
De tänkta kunderna är inte minst människor som bor i lägenhet i stan och därför inte kan ladda hemma.
Den första Audi Charging Hub öppnade i slutet av förra året i tyska Nürnberg. Där hittas sex laddplatser där det går att ladda med upp till 320 kW och ovanför dem en lounge med café.
En smart lösning för att kunna erbjuda den höga effekten är att uttjänta bilbatterier används som mellanlagring. I Nürnberg lagras totalt 2,45 MWh, men konceptet kan anpassas efter hur mycket som behövs.
Tack vare det behövs inga särskilda tillstånd, anslutningar eller grävarbeten när laddhubben sätts upp. Batterierna laddas upp
Testet har varit lyckat och nu meddelar Audi att konceptet sprider sig till ytterligare städer.
Men än så länge endast i det tyskspråkiga Europa.
I Zürich kommer en lite mindre version av Audi Charging Hub sättas upp i de centrala finanskvarteren. Efter det kommer konceptet Berlin och Salzburg för att under nästa år sprida sig till ytterligare städer i Tyskland, oklart vilka.
Några planer på att bygga Audi Charging Hub i Sverige finns det inte i dagsläget. Men Audi satsar på konceptet och letar efter ”attraktiva platser och partners”.
Elbilen har nyligen varit och besökt Audi Charging Hub i Nürnberg. Våra intryck därifrån och hur Audi ser på temat laddning inför framtiden kan ni läsa om i nummer 7 av Elbilen.