Lyxig laddning vid Charging Lounge – men endast för Porsche
Carl Undéhn
27 jul 2023
Tesla förstod tidigt att det är viktigt med laddinfrastruktur för att sälja elbilar. Genom sin ägare Volkswagenkoncernen ingår Porsche redan i laddnätverket Ionity. Men det räcker uppenbarligen inte för den tyska tillverkaren. Redan för två år sedan meddelade Porsche att de planwerar ett eget nätverk med en betydligt lyxigare upplevelse.
Vad de menade med det går nu att uppleva i tyska Bingen am Rhein strax väster om Frankfurt. Där har Porsche öppnat sin första så kallade Charging Lounge. Förutom sex snabbladdare med en effekt på 300 kW. De ska däremot kunna uppdateras för att ge en högre effekt på 400 kW. Med det tar det inte lång tid att ladda batteriet hos en Porsche Taycan till 80 procent. Men den som hinner kan under tiden vänta i en lounge intill laddstolparna där det finns snacks och kaffe samt toaletter. I just den här loungen hittas dessutom en smart spegel med vilken du kan göra fitnessövningar för att sträcka på sig innan resan går vidare. Befinner sig ingen i loungen dimmas ljuset automatiskt för att spara ström. På taket finns också solceller som delvis driver anläggningen.
Porsche är inte ensamma inom Volkswagenkoncernen att satsa på egna laddstationer utöver Ionity. Även Audi har tagit fram sitt koncept Audi Charging Hub där det förutom en lounge även finns uttjänta batterier från e-tron som energilager. Vid Audi Charging Hub har den som kör Audi förtur att boka en laddplats, men alla märken är välkomna. Så är inte fallet med Porsches Charging Lounge som endast är till för den som kör en elbil från Porsche, vilket idag innebär en Taycan.
Fler Porsche Charging Lounge är planerad utmed Europas viktigaste vägar. Till en början fokuseras det på Tyskland, Österrike och Schweiz. Om och när även Sverige kan bli akuellt är ännu oklart.