Elbilen logo Meny

M Sverige utser Renault Mégane E-Tech till årets smartaste köp

Renaults senaste elbil Mégane E-Tech är det smartaste köpet för en familj som vill köra på el. I alla fall om du frågar konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige.

– Renault Megane E-Tech Electric är en mycket prisvärd elbil som är årets smartaste bilköp. Bilen är både underhållande att köra och komfortabel att åka i, säger Heléne Lilja som är kommunikationschef på M Sverige.

De utser den mindre elsuven till ”den mest kompletta elbilen för familjen av idag”. Förutom att vara en säker bil med fem av fem stjärnor i krocktestet från Euro NCAP lovordar de Mégane E-Tech för att vara relativt lätt och erbjuda ”premiumbilsteknik” som infotainmentsystem från Google till ett lägre pris än konkurrenterna.

Andra biltillverkare som använder sig av Googles teknik i bilen är bland annat Volvo och Polestar.

– Det är en toppmodern bil med användarvänliga funktioner och smarta finesser. Renault var tidiga på att erbjuda laddbara bilar till överkomliga priser och fortsätter att utvecklas på detta område, säger Heléne Lilja.

Inte helt oväntat är Renault Sverige glada över utmärkelsen och håller med M Sverige i beskrivningen av Mégane E-Tech.

– Bilens fina komfort, eleganta design, premiumteknik med bl a Google-baserat infotainmentsystem samt ett marknadsmässigt rätt pris gör modellen till ett smart val för bilköparen, det håller vi med om, säger Thomas Holm som försäljningsdirektör för Renault Sverige.

Renault Mégane E-Tech erbjuds med två batteristorlekar och tre motorutförande. Med det mindre batteriet på 40 kWh för 30 mils räckvidd och 130 hästkrafter börjar priset på 479 900 kronor.

Priset för versionen med det större batteripaketet på 60 kWh börjar på 539 900 kronor. Med 130 hästkrafter tar sig Mégane E-Tech då 47 mil på en laddning.

Den som vill ha lite mer kraft kan välja versionen med 220 hästkrafter, men får då nöja sig med en något kortare räckvidd på 45 mil. Priset för den versionen börjar på 559 900 kronor.

Här kan du läsa vårt test av Renault Mégane E-Tech.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-11-24