/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FMAN-Verona02.jpg)
Man-chefen: Ellastbilar kör in kostnaden på max tre år
Carl Undéhn
1 sep 2025
Tyska Man har lyckats med lanseringen av sina eldrivna bussar. Drygt 2.500 av dem kör idag runt passagerare i olika europeiska länder. Enligt Man-chefen Alexander Vlaskamp tar de nu också marknadsandelar från konkurrenterna inom branschen.
– Särskilt i Sydeuropa vinner vi till och med marknadsandelar med elbussar – och tar tillbaka en och annan kund från kineserna, säger han i en intervju med Business Insider.
Men Man tillverkar som bekant också lastbilar, sedan i somras även den eldrivna modellen eTruck. Enligt chefens egen utsago är Man idag europas snabbaste växande bolag när det kommer till eldrivna lastbilar. Något han begrundar med att det finns över 700 beställningar på tillverkarens ellastbil eTruck. Och han räknar med att intresset för eldrivna lastbilar – och får vi anta då främst tillverkarens egna – är något som kommer att öka de närmsta åren. Samtidigt som driftkostanden för eldrivna lastbilar kommer att minska och allt mer jämnas ut jämfört med kostnaderna för att köra dieseldrivna lastbilar. Enligt Alexander Vlaskamps beräkningar kan åkerier snart köra kostnaden för en eldriven lastbil på max tre år.
– En eldriven lastbil betalar sig redan efter två och ett halvt till tre års användning jämfört med en lastbil med förbränningsmotor, säger han.
Då på grund av stöd i olika form som ges till eldrivna lastbilar i flera länder samt att nya koldioxidavgifter på diesel i EU från 2027 kommer att göra det mindre lönsamt med diesellastbilar. Oklart är om han även räknar in flera av de andra förslagen som han presenterar i intervjun. Till exempel ett pristak för el till industrikunder som ska göra det möjligt att ladda lastbilar utmed vägen för max 30 cent per kWh, alltså drygt 3 kronor. Just utbyggnaden av laddinfrastruktur och att takten inte går snabbt nog är något han ser som ett hinder mot omställningen till eldrivna transporter. Alexander Vlaskamp skulle därför vilja se att hälften av de vägavgifter som lastbilar måste betala i flera EU-länder ska öronmärkas för att användas till att bygga laddinfrastruktur.