Maserati testkör eldriven prototyp av GranTurismo Folglore

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 aug 2022

Efter 2030 räknar italienska lyxbilstillverkaren Maserati med att efterfrågan på fossilbilar i deras segment är borta. Även om det inte satts något exakt löfte om att endast bygga eldrivna modeller efter 2030 ser det alltså ut att bli så i praktiken.

De eldrivna modellerna ska marknadsföras under namnet Folglore och först ut blir GranTurismo Folglore som är planerad att lanseras nästa år.

En omaskerad prototyp av modellen har nu varit ute på vägarna i USA. Brittiska Autocar har kommit över bilder som visar GranTurismo Folglore vid en laddstolpe under bileventet Monterey Car Week.

Även på Maseratis twitterkonto har det visats en bild på motorhuven av den eldrivna GT-bilen.

Där kan vi se att den eldrivna versionen inte kommer skilja sig åt utseendemässigt från den bensindrivna versionen av GranTurismo.

Med andra ord: den påtagliga grillen finns kvar. Om det är något som kommer att ändras till en sluten variant i produktionsbilen återstår att se.

Vad som döljer sig bakom grillen i form av teknik får vi inte veta. Enligt tidigare uppgifter blir GranTurismo Folglore fyrhjulsdriven och får tre elmotorer som tillsammans ska bjuda på 1 200 hästkrafter.

Modellen ska även komma som elsuv i form av Grecale Folglore. Där har Maserati bekräftat att den får ett batteri på 105 kWh och en räckvidd på 56 mil. 0-100 km/h ska vara avklarat på 4,5 sekunder, vilket borde betyda att den lägre byggda GT-versionen klarar det på mellan 3 och 4 sekunder.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!