Annons:

Mazda satsar över 90 miljarder på teknik för elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 nov 2025

Efter sin första elbil MX-30 lanserade Mazda tidigare i år Mazda 6e, som ni kan läsa vår provkörning av här. Till skillnad från MX-30, som byggdes med en modifierad version av en plattform för bilar med förbränningsmotor, är Mazda 6e en ”riktig” elbil som har byggts som en sådan från grunden. Men då med teknik […]

Efter sin första elbil MX-30 lanserade Mazda tidigare i år Mazda 6e, som ni kan läsa vår provkörning av här. Till skillnad från MX-30, som byggdes med en modifierad version av en plattform för bilar med förbränningsmotor, är Mazda 6e en ”riktig” elbil som har byggts som en sådan från grunden. Men då med teknik från den kinesiska samarbetspartnern Changan.

Men nu vill Mazda ta saken i egna händer. Sedan tidigare står det klart att den japanska tillverkaren satsar 10 miljarder dollar – alltså omkring 94 miljarder kronor – för att på egen hand och i samarbete med partners utveckla teknik för kommande elbilar.

Det innefattar också en egen plattform för elbilar och de första modellerna som använder den ska lanseras 2027. Arbetet leds av en ny division inom företaget som kallas E-Mazda och enligt teknikchefen Ryuichi Umeshita går utvecklingen enligt plan.
– Jag har redan kört en prototyp. Den har mycket bra köregenskaper. Vi är därför övertygade om att våra elbilar kommer att bli äkta Mazda-produkter, säger Ryuichi Umeshita till brittiska Autocar.

När det kommer till elbilar har Mazda skyndat långsamt de senaste åren och har nu en del att ta igen för att komma ifatt konkurrenterna, Vad det handlar om för eldrivna modeller som nu utvecklas och vi kommer få se 2027 avslöjas inte.

Men Ryuichi Umeshita uppger att plattformen som de arbetar på ska vara flexibel och kunna användas för en rad olika typer av modeller. Även när det kommer till vilken typ av batterier som används ska plattformen vara flexibel. Mazda 6e använder till exempel ett LFP-batteri.