Mercedes bygger eget laddnätverk – 10 000 snabbladdare till 2030
Carl Undéhn
6 jan 2023
Mercedes är med i samarbetet Ionity. Men ett engagemang i att bygga snabbladdare genom Ionity är inget hinder för att etablera ett eget laddnätverk. Det har bland annat Audi och Porsche visat. Även de ingår i Ionity men har ändå valt att satsa på egna, mer lyxiga laddplatser.
Nu ger sig Mercedes in på samma väg och meddelar att de fram till 2030 ska bygga över 10 000 snabbladdare i Europa, Nordamerika och Kina. Vid varje station ska det finnas mellan fyra upp till 30 snabbladdare med en effekt på 350 kW.
– I våra ögon erbjuder Mercedes-Benz de bästa elbilarna på marknaden. Men för att påskynda övergången till elbilar måste vi se till att laddningsupplevelsen också håller jämna steg, säger Mercedes svenske chef Ola Källenius.
Till skillnad från Ionitys laddare ska de egna snabbladdarna inte hamna utmed motorvägar utan främst i och kring städer. Det är samma taktik som Audi kör med sina Audi Charging Hub där de som bor i städer men saknar möjlighet att ladda hemma är de tilltänkta kunderna.
Mercedes snabbladdare kommer vara öppna för alla märken, men den som kör Mercedes ska ha förtur när det kommer till att reservera en plats. Det ska bilen också kunna göra automatiskt när du anger ett resmål och bilen beräknar var du måste ladda.
Nätverket ska först börja byggas ut i Nordamerika i samarbete med laddoperatörerna MN8 Energy och ChargePoint. Målet är att det där ska finnas 400 stationer med minst 2 500 snabbladdare till 2027.
För Europa och Sverige nämns ännu inga partners och inte heller något mål för utbyggnadstakten.