Mercedes EQS kan nu köra själv på Autobahn

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 dec 2021

En Mercedes S-Klass förs inte sällan fram av en chaufför med ägaren i baksätet. Detsamma gäller nog även för den eldrivna versionen EQS. Men den som inte har en egen förare ska genom Mercedes självkörningssystem Drive Pilot kunna låta bilen själv ta över körningen.

I alla fall vid köer eller på motorvägar så länge hastigheten inte överskrider 60 km/h och än så länge endast på vissa vägar i Tyskland.

En hel del vägar däremot. Mercedes anger den exakta siffran på 13 191 kilometer av Autobahn som är godkända för att använda systemet.

Där har Mercedes nu fått tillstånd av landets myndigheter att låta EQS och S-Klass utrustade med Drive Pilot köra på egen hand enligt nivå 3. Med hjälp av 50 sensorer och Lidar kan bilen då ta över alla funktioner för körning, men föraren måste ändå vara beredd på att gripa in.

Mercedes blir den första tillverkaren att få tillståndet och går alltså före både Tesla och de inhemska konkurrenterna Audi och BMW. Nästa steg är att göra det möjligt för bilen att köra själv i hastigheter på upp till 130 km/h.

När det blir möjligt att låta din EQS köra runt dig även på vägar i Sverige är ännu oklart.

Tekniken har även visat sig svårare än vad kanske både utvecklare och kunder har hoppats på. Det märktes inte minst när Elbilen var på plats vid Mercedes testbana i tyska Immendingen för att prova på just Drive Pilot med elbilen EQS tidigare i år. Det handlade då om testbilar med inte helt färdigutvecklad mjukvara.

Men i den ena av de två bilarna som användes gick det trots flera försök inte att aktivera systemet för självkörning. Ett lätt duggregn föll över testbanan, vilket enligt teknikerna orsakade problem.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!