/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FMercedes-solid-state-1.jpg)
Mercedes EQS kör från Stuttgart till Malmö – utan laddstopp
Carl Undéhn
9 sep 2025
Med en räckvidd på 82,1 mil är Mercedes EQS 450+ valet för den som vill komma så långt som möjligt på en laddning. I början av året visade den tyska tillverkaren att EQS kan ta sig längre än så, då genom att sätta in ett solid state-batteri från den amerikanska partnern Factorial Energy. Något som gjorde att bilen kunde köra 100 mil på en laddning.
Nu har Mercedes återigen klämt in ett batteri med fast i stället för flytande elektrolyt och varit ute på långtur med EQS. Den här gången från hemmastaden Stuttgart till Malmö, en sträcka på 120,5 mil som bilen klarade utan laddstopp. Väl där hade bilen dessutom kunnat fortsätta upp till Helsingborg och en bit till, för enligt Mercedes hade testbilen kvar 13,7 mils räckvidd när de kom fram till Malmö. Därmed har EQS med solid statebatteri lyckats ta sig längre än konceptbilen EQXX som kördes från Stuttgart till tävlingsbanan Silverstone i England på en laddning.

Långturen är en del av de tester som Mercedes gör med battericellerna från Factorial som använder den egenutvecklade tekniken kallad FEST, eller Factorial Electrolyte System Technology. Med på tåget i utvecklingsarbetet är även AMG och det tekniska centret från Mercedes Formel 1-avdelning i England.
Med solid state-teknik får vi batterier som har högre energitäthet, laddar snabbare och är säkrare än dagens batterier. Mercedes pratar om 25 procent mer energiinnehåll än dagens batteri hos EQS, men med samma vikt och volym hos batteripaketet. Utmaningarna vid volymtillverkning är flera, bland annat att hitta rätt material att använda och att kiselanodens volym ändras vid ur- och uppladdning. Som lösning för att möta cellens volymförändringar och säkerställa trycket på cellerna är batteriet som testades utrustat med pneumatiska ställdon.
Mercedes har också som mål att lyckas med volymtillvekrning av solid state-batterier inom några år.
– Vi räknar med att vi kan börja serietillverkning av tekniken redan före decenniets slut, säger Mercedes utvecklingschef Markus Schäfer.