Mercedes EQS laddar snabbt och får 77 mils räckvidd
Carl Undéhn
1 apr 2021
Under en presentation för koncernen visade sig den svenske Daimler-chefen Ola Källenius från en lite kaxigare sida.
– Vi är inte rädda för utmaningar, det är vi som är utmanarna, sa han från scenen.
Orden var riktade direkt mot Tesla och Elon Musk. Men också till de kritiker som menar att Daimler och Mercedes inte satsar tillräckligt på elektrifiering och digitalisering av sina modeller.
Källenius triumfkort mot kritiken är Mercedes EQS, företagets första modell på elbilsplattformen EVA. Sedanen har beskrivits som en elektrisk S-Klass och ska presenteras 15:e april.
I ett pressmeddelande i samband med att batteritillverkningen för den drog igång förra veckan hette det att EQS får en räckvidd på 70 mil. Nu sa Ola Källenius att räckvidden i själva verket är mer, 77 mil.
– Med upp till 770 kilometer räckvidd enligt WLTP är det en lyxbil helt utan kompromisser. En bil som har förtjänat bokstaven ”S”, sa Ola Källenius med anspelning på att modellen ska var en elektrisk S-Klass.
Dessutom ska det gå att ladda 30 mils räckvidd på endast 15 minuter.
Exakta detaljer kring EQS har vi först om två veckor, men redan nu står det klart att den kommer utrustas med ett batteri på upp till 108 kWh och ha en toppfart på 200 km/h.
Den senaste tiden har det även kommit flera tecken från Stuttgart om att koncernen vill snabba på övergången till eldrift. Det bekräftades och även att alla Mercedes modeller ska ”elektrifieras”. Enligt dem själva erbjuder de redan idag störst bredd av alla inom elbilar, ”från stadsbil till lastbilar”.
– Men det räcker inte för oss. Vi vill snabba på elektrifieringen av alla våra produkter. För knappt två år sedan presenterade vi vår Ambition2039 med målet att ha en klimatneutral flotta av personbilar till 2039. Vi har ambitionen att nå detta självuppsatta mål tidigare, sa Ola Källenius.
Detaljer eller en ny tidsplan nämndes inte. Det gjordes däremot kraven riktade mot Europas politiker att snabba på utbyggnaden av laddinfrastruktur och inte skapa förbud mot förbränningsmotorer.
– När industri och politik samarbetar kommer vi tillsammans framåt. Då ska vi inte bara koncentrera oss på att förbjuda det som finns. Avgörande är att möjliggöra det nya, sa Ola Källenius.