Mercedes EQS växer till sjusitsiga EQS SUV
Carl Undéhn
19 apr 2022
Den lyxiga sedanen EQS är Mercedes eldrivna flaggskeppsmodell. Nu växer den på höjden och lanseras som minst lika lyxiga EQS SUV i tre utföranden. Precis som sedanversionen handlar är det en stor bil, men med en längd på 5,12 meter är elsuven tio centimeter kortare än EQS. Taket är här däremot 20 centimeter högre och som elsuv blir det då möjligt att klämma in en tredje sätesrad för att göra plats för sju personer.
Väljer du till den tredje sätesraden ryms det 565 liter i bagaget, med fem platser 645 liter. EQS SUV kan också dra släp på upp till 1,8 ton.
I övrigt är det mycket som känns igen på insidan. Bland annat går också EQS SUV att få med Mercedes jätteskärm MBUX Hyperscreen.
Som väntat kommer den nya karossformen med ett högre luftmotstånd. Mercedes har jobbat för att sänka det med bland annat infällda dörrhandtag och en tak utan bågar för takbox.
Räckviddssiffrorna är ännu inte officiella enligt WLTP, men anges som mest till 66 mil trots samma batteripaket på 107,8 kWh som sitter i sedanen EQS med en räckvidd på över 70 mil. Även vikten har ökat med 140 kilo jämfört med EQS, men med en totalvikt på över 2,6 ton är det förmodligen försumbart.
Förbrukningen anges ändå till som lägst 1,86 kWh per mil, vilket är lågt för en elsuv i den här storleksklassen.
Det handlar då om den bakhjulsdrivna versionen EQS SUV 450+ som kommer med 360 hästkrafter, ett vridmoment på 568 Nm och en uppskattad räckvidd på upp till 66 mil.
Övriga två versioner har båda fyrhjulsdrift. EQS SUV 450 4MATIC har också en effekt på 360 hästkrafter men ett högre vridmoment på 800 Nm och något kortare uppskattad räckvidd på 61,3 mil.
Toppversionen är EQS SUV 580 4MATIC med 544 hästkrafter, ett vridmoment på 858 Nm och även den en uppskattad räckvidd på 61,3 mil.
Alla tre klarar snabbladdning på 200 kW som gör det möjligt att ladda batteriet till 80 procent på 31 minuter. För instegsversionen EQS SUV 450+ anges också att den kan ladda 25 mils räckvidd på 15 minuter.
Till skillnad från Porsche, Hyundai och Kia använder Mercedes sig inte av ett 800-voltsystem för att göra det möjligt att ladda med en effekt på över 200 kW. Enligt menar i stället att de optimerar systemet för att kunna ladda med en hög effekt under så lång tid som möjligt.
För att göra bilen smidigare kan bakhjulen svänga med 4,5 grader från fabrik. Det ger EQS SUV en vändradie på 11,9 meter. Den som vill sänka den till 11 meter kan boka till möjligheten att svänga bakhjulen upp till 10 grader till en ännu en inte angiven kostnad.
Svenska priser och datum för planerad leverans har ännu inte meddelats.