Elbilen logo Meny

Mercedes och Stellantis investerar i utvecklare av solid state-batterier

Samarbetet kring utvecklingen av batterier mellan Mercedes och jättekoncernen Stellantis vävs ihop allt mer. Nu meddelas att de båda koncernerna investerar i den amerikanska utvecklaren Factorial Energy som arbetar på att ta fram batterier med solid state-teknik.

Enligt företaget själva har de utvecklat solid state-batterier som erbjuder mellan 20 och 50 procent längre räckvidd än dagens litiumjonbatterier.

Exakt vilken summa det handlar om framgår inte. Mercedes operativa chef Markus Schäfer talar om ett ”tvåsiffrigt miljonbelopp” i Euro, vilket alltså innebär minst 100 miljoner svenska kronor. Stellantis vd Carlos Tavares beskriver beslutet som en “taktisk investering”, men hur mycket pengar det handlar om från Stellantis nämns inte.

– Initiativ som detta gör det möjligt till ett snabbare och billigare genombrott för batterier med solid state-teknik, sa Carlos Tavares i ett uttalande.

Tidigare i år gick Mercedes in som tredje delägare i batteriprojektet ACC, som grundades av Stellantis och det franska bensinbolaget Total. Det ska mynna ut i två gigafabriker för batteritillverkning i Tyskland och Frankrike.

Med den nya satsningen på solid state både hoppas och lovar Stellantis och Mercedes en snabb utveckling av tekniken. Inom fem år vill de båda tillverkarna lansera modeller med solid state-batterier, om än till en början i liten skala.

Biltillverkarna sätter stort hopp till batterier med fast i stället för flytande kärna, så kallad solid state-teknik. Bland annat Volkswagen har investerat totalt närmre 2,5 miljarder kronor i företaget QuantumScape som anses vara en av de utvecklare som kommit längst med tekniken.

Med det går det att tillverka batterier som är säkrare, lättare, går snabbare att ladda och har högre energidensitet för mer räckvidd. Trots att tekniken finns ligger problemet i att få till lönsam produktion i stor skala.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-12-02