Mercedes satsar på prestandabatteri med kiselanod för EQG

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 maj 2022

För tre år sedan investerade Mercedes i amerikanska Sila Nanotechnologies i San Francisco. Syftet var att ta del av deras forskning kring förbättring av dagens litiumjonbatterier. Samarbetet börjar ge resultat och Mercedes presenterar nu planer på att använda deras teknologi i framtida batterier.

Tekniken bygger på en anod innehållande hög halt kisel. Det ska det enligt Mercedes göra det möjligt att kraftigt höja energidensiteten i batteriet. Dagens batterier använder oftast en anod av grafit. Med kisel går det att öka energilagringskapaciteten, men problem har varit att kiselanoden krymper vid laddning och expanderar vid urladdning för att till slut brista.

Det är alltså något som Sila Technologies nu ser ut att ha löst.

Mercedes talar om en ökning på mellan 20 och 40 procent, eller i rena siffror ett batteri som kan lagra över 800 Wh/L. Genomsnittet i industrin ligger idag på omkring 450 Wh/L, men studier räknar med att det kan stiga till 1000 Wh/L till år 2030.

Exakt hur mycket och vad det innebär för räckvidden framgår inte. Men högre energidensitet kan behövas då den nya tekniken planeras att först användas i den eldrivna versionen av stora och tunga G-Klasse.

Redan förra året visade Mercedes ett koncept på bilen kallad EQG. Konceptet ska vara nära den produktionsfärdiga versionen och med eldrift ska Mercedes klassiska ”Geländewagen” få ännu bättre off road-egenskaper.

Den nya anoden ska tillverkas med grön energi i Sila Technologies fabrik i Washington på amerikanska västkusten. Kring år 2025 räknar Mercedes med att kunna visa modeller som har batterier med den nya tekniken.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!