Mercedes ska börja testa eldriven lastbil med 50 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 maj 2022

Med eActros har Mercedes börjat tillverka sin första eldrivna lastbil. Utrustad med fyra batteripaket har eActros som bäst en räckvidd på 40 mil. Men redan för två år sedan presenterades planerna på en 40-ton eActros Long Haul med en räckvidd på 50 mil.

Tanken är att den ska börja säljas 2024. Men redan i år vill Mercedes börja testa den på offentliga vägar. Prototyper är redan byggda och testas nu internt hos Mercedes.

Long Haul-versionen ska inte bara bjuda på längre räckvidd utan också snabbare laddning. När den lanseras 2024 kommer den klara ”megawatt”-laddning med över 1 000 volt. Flera tillverkare arbetar på så kallad ”Megawatt Charging Systems” som väntas bli en ny laddstandard för eldrivna lastbilar som ska köra längre sträckor.

Eldrivna lastbilar ska snart kunna ”megawatt-ladda”

Lastbilstillverkaren MAN presenterade nyligen en prototyp på en lastbil förberedd för megawatt-laddning. Även den är planerad att sättas i produktion 2024. Även Teslas eldrivna lastbil Semi uppges komma med megawatt-laddning och industrijätten ABB har meddelat att de ska börja bygga infrastruktur för det.

Vid sidan av batteridrivna lastbilar samarbetar Mercedes också med Volvo Lastvagnar kring utveckling av lastbilar med bränsleceller. Den första prototypen GenH2 Truck uppges kunna köra 100 mil på en tankning och testas sedan förra hösten på vägar i Tyskland.

Lansering av Mercedes lastbil med bränsleceler är planerad till 2027. Tre år senare ska över hälften av alla sålda lastbilar från Mercedes i Europa vara utsläppsfria.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!