Mercedes testar: Det händer när två elbilar krockar
Carl Undéhn
16 okt 2023
Säkerheten är hög hos de flesta elbilar som idag säljs på marknaden. Det visar tester från Euro NCAP, där fem av fem stjärnor är något som vi närmast tar för givet vid deras krocktester idag.
Där mäts skydd för förare och passagerare eller hur bra bilens utformning och assistanssystem är för att skydda fotgängare och andra medtrafikanter. Men när eldrivna bilar med stora batterier blir fler på våra vägar – hur ser det egentligen ut när två elbilar kraschar samman?
Det har Mercedes nu undersökt när de som första biltillverkare låtit två elbilar frontalkrocka. Bakgrunden är Mercedes målsättning att ingen Mercedes ska orsaka en olycka från 2050.
För testet användes de båda elsuvarna EQA och EQS SUV, som båda kördes i en hastighet på 56 km/h. I framsätet placerades krockdockor som återskapade anatomin hos både män och kvinnor.
Att ingen av dockorna visade någon risk för allvarliga skador eller att dörrarna hos båda bilar gick att öppna efter kraschen kommer nog inte som någon överraskning vid ett krocktest hos två moderna bilar från Mercedes. SOS kontaktades som väntat automatiskt hos båda bilar och insidan är bortsett från en mängd utlösta airbags i det stora hela intakt.
Den stora frågan var naturligtvis vad som händer med bilarnas batterier. Att de skadas och börjar brinna vid en krock är något som har uppmärksammats som en säkerhetsrisk hos elbilar.
Mercedes ser också ut att ha tagit det säkra före det osäkra. Vid testet uppges två gaffeltruckar ha funnits på plats, redo att snabbt transportera ut de båda elbilarna till en bassäng utanför ifall batterierna skulle fatta eld eller visa tecken på så kallad ”termisk rusning”, det vill säga att batterierna värmer upp sig själva och fattar eld.
Men inget av det hände. Batteripaketen i botten av bilarna förblev intakta. Testet visade också att Mercedes skydd där batterierna stängs av vid en kollision om någon av bilens airbags aktiveras fungerade. För att undersöka det mätte brandkåren på plats temperaturen i batterierna med hjälp av laser.
– Det bevisar att alla våra fordon har en lika hög säkerhetsnivå, oavsett vilken teknik som driver dem, säger Markus Schäfer som är teknisk chef hos Mercedes efter testet.