Elbilen logo Meny

Mercedes uppfyller målet – över 100 mils räckvidd med EQXX

I början av året visade Mercedes upp konceptet Vision EQXX som beskrevs vara världens mest effektiva elbil.

– Det är inte endast en showbil. Det är ett teknologiprogram och ett statement, sa Markus Schäfer som är chef för teknik och utveckling hos Mercedes vid presentationen i januari.

Nu har de bevisat att konceptet håller vad det lovar. Under en körning utan laddstopp på över 100 mil från Sindelfingen i södra Tyskland till Cassis på franska rivieran landade den genomsnittliga förbrukningen på låga 0,87 kWh per mil.

Resultatet visade även på en förbrukning som var bättre än väntat. När de kom fram till målet fanns det kvar 15 procents kapacitet i batteriet, vilket enligt Mercedes räcker för ytterligare 14 mil.

– Vi gjorde det! Vi klarade oss mer än 100 mil på en laddning utan ansträngning och med en förbrukning på bara 8,7 kWh/100 km i verklig trafik. VISION EQXX är den mest energieffektiva Mercedes som någonsin tillverkats. Teknologin bakom den är en milstolpe i elbilsutvecklingen och understryker hela vårt strategiska mål ”Lead in Electric”, kommenterade Mercedes svenske chef Ola Källenius resultatet.

Från södra Tyskland gick resan över Alperna i Schweiz in i Italien och sedan över gränsen till Frankrike och Medelhavet. Med på turen var också en representant från den tyska kontrollorganisationen TÜV för att se till att den förseglade laddluckan inte öppnades för att smygladda på vägen.

Den genomsnittliga hastigheten var 87 km/h. Men enligt Mercedes följde EQXX det normala tempot på vägarna och nådde även upp till 140 km/h under sträckorna på tyska autobahn.

100 mil på en laddning var det uttalade målet vid utvecklingen av EQXX. Det är en räckvidd som även kinesiska Nio lovar med sina modeller ET7 och ET5. Men där Nio gör det möjligt genom att bygga in ett batteripaket på hela 150 kWh har EQXX ett batteri på 100 kWh.

Mercedes satsar alltså i stället på effektivitet genom extremt lågt luftmotstånd med ett cd-värde på 0,17, en nyutvecklad energisnål elmotor och intelligenta system för att hålla nere förbrukningen. Men också genom att inte göra bilen till något effektmonster. EQXX bjuder därför på 245 hästkrafter, enligt Mercedes lagom för en bil i det här segmentet.

Trots att batteriet innehåller nästan lika mycket energi som det i EQS är det fysiskt endast hälften så stort och lättare. När du ändå måste ladda går det snabbt tack vare bilens 900-voltsarkitektur. 30 mils räckvidd ska kunna laddas på 15 minuter.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-04-14