Mercedes utvecklar endast plattformar för elbilar från 2025

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 jul 2021

För två år sedan presenterade Daimler sin plan ”Ambition2039” med målet att erbjuda en koldioxidfri flotta inom 20 år.

Den senaste tiden har svenske Daimler-chefen Ola Källenius däremot antytt att företagets omställning till eldrift kanske kan ske snabbare än vad som tidigare planerats. Den tekniska utvecklingen och planerad utbyggnad av laddinfrastruktur tillsammans med hårdare konkurrens och utsläppsregler gör helt enkelt att Daimler vill snabba på sin ambition.

– Vändpunkten kommer allt närmre och vi kommer vara beredda när marknader är helt omställda till elbilar vid slutet av årtiondet, sa Ola Källenius.

Nu har de nya målen presenterats som innebär att Daimler ska vara en elbistillverkare innan 2030. Målet ska nås med fler investeringar inom batteritillverkning samt nya plattformar.

Helt stänger man däremot inte dörren för bilar med förbränningsmotorer. Mercedes säger sig vilja bli elektriskt på de marknader där förutsättningarna tillåter det.

Ändå ska från år 2025 endast nya plattformar för elbilar tas fram och samma år ska tre nya presenteras som ska täcka upp flera behov. Den skalbara plattformen ”MB.EA” ska användas för mellanklass och större modeller, ”AMG.EA” ska användas till prestandamodeller och ”VAN.EA” för eldrivna bussar och transportbilar.

Daimler köper också den brittiska elmotortillverkaren Yasa som ska utveckla effektiva elmotorer till kommande modeller.

Om det är något som ska användas i konceptet EQXX, som ska visas nästa år, framgår inte. Däremot ska den visa att det är möjligt att bygga en elbil med 100 mils räckvidd utan ett enormt batteri. Räckvidden ska istället bli möjlig tack vare låg förbrukning. Tekniken ska delvis komma från Mercedes Formel 1-avdelning och ha ”ensiffrig förbrukning av kWh per 100 km vid normal hastighet på Autobahn”, enligt Mercedes.

För att täcka upp batteribehovet vill Daimler bygga åtta gigafabriker tillsammans med partners runt om i världen. Vilka dessa partners är och var fabrikerna kommer hamna nämndes inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!